kunskapsbank

3 tips för onboarding inom B2B-försäljning

Att hitta och rekrytera de bästa säljarna är en utmanande men lönsam process. Förhoppningsvis hittar ni säljare som stannar kvar länge och bidrar till er företagstillväxt. Att gå från färdig rekrytering till högpresterande säljare är dock en process som kräver eftertanke. I det här inlägget har vi samlat tre tips för hur du kan onboarda dina säljare på ett effektivt sätt.

Att se till så att dina nya toppsäljare kommer igång ordentligt, och stannar kvar långsiktigt, bör vara en av dina främsta prioriteringar efter en avslutad rekryteringsprocess. Det är viktigt att nya säljare förstår företagets vision, mål och utmaningar, och vad du förväntar dig av dem. Direkt efter rekryteringen är det även viktigt att den nya säljaren känner sig som en del av företaget. Genom att följa dessa tre tips är du en bra bit på vägen att skapa förutsättningarna för ett långt och framgångsrikt samarbete med dina nya toppsäljare.

 

Tips 1: Ha en uttalad process för onboarding

Det här kanske säger sig självt, men på många företag sker onboardingen lite hipp som happ, och ofta anses processen färdig efter ett par dagar. I verkligheten tar en lyckad onboarding ofta längre tid än så, och den kräver mer eftertanke. En lyckad onboarding kan delas in i tre faser:

  1. Presentera och förankra företagets kultur

Det är bäst att så fort som möjligt förankra det som är viktigt för företaget. Använd er av motivationsexperter och högt uppsatta på företaget för att få de nya säljarna att känna sig som en viktig del av företaget.

  1. Utbilda i produkter och tjänster

Den här fasen handlar om att se till så att dina säljare blir experter på dina produkter och tjänster. Medan dina nya säljare troligtvis redan är insatta i branschen finns det alltid viktiga detaljer som får just dina lösningar att sticka ut.

  1. Introducera målgrupper, personas och så vidare

En djupdykning i ditt företags målgrupper och personas krävs för att ge dina säljare det underlag som krävs för att nå ut, kommunicera och forma relationer med potentiella kunder.

Genom att ha en metodisk process som går igenom det allra viktigaste ser du till så att dina säljare är redo att prestera utifrån deras bästa förmåga.

Tips 2: Sätt tydliga förväntningar

För att dina nya säljare ska lyckas måste de veta vad som förväntas av dem. Genom att vara tydlig från början undviker du risken för missförstånd och att den nya säljaren ska känna sig osäker i sin roll.

  • Introducera företagets övergripande mål

Först och främst är det viktigt att introducera säljarna inför vad det är företaget just nu strävar efter. Kanske håller ni på att expandera till en ny marknad, kanske har ni som mål att nå ut till nya målgrupper, kanske är de nya säljarna en del av en satsning på nya säljverktyg. Oavsett vad era mål är blir det viktigt att säljaren blir en del av dessa så fort som möjligt.

  • Presentera säljavdelningens mål

Nästa steg är att visa vad säljavdelningens mål är. Anledningen till att ni har anställt nya säljare kan just vara att förbättra företagets försäljning. Det kan vara motiverande för nya säljare att veta att de är en del av ett specifikt mål, då det antyder att deras insats kommer bli viktig framöver.

  • Skapa individuella milstolpar

Sist men inte minst är det viktigt att skapa individuella milstolpar för säljaren. Det är viktigt att dessa milstolpar är realistiska, nåbara, men utmanande. Det kan vara en svår balans att uppnå, och bäst av allt är om dessa milstolpar kan tas fram tillsammans med säljaren, så att den nya säljaren känner en autonomi över sitt arbete.

Tips 3: Ta fram konkreta mätvärden och gör uppföljning

Denna tredje fas är den fas ni arbetar med efter det att säljaren har börjat arbeta för er. Förhoppningsvis har personen kommit igång och presterar väl, men det är inte sällan som ett par utmaningar dyker upp när man börjar med ett nytt jobb. Kanske visar det sig att de verktyg och strategier som säljaren använder skiljer sig från verktyg och strategier den tidigare har använt sig av. Det spelar egentligen inte så stor roll vad vi tar för exempel här, det viktiga är att ständigt följa upp med hur det går och ge konstruktiv kritik för att skapa förutsättningarna för utveckling.

Det är även en god idé att involvera nya säljare i en feedback-loop där de både får och ger feedback. På så sätt känns det mindre som att säljaren blir synad i sömmarna och mer som att den är en del av en process att vidareutveckla både sig själv och verksamheten. Om detta görs rätt känns det mer som en gemensam process.

 

Closers kan hjälpa dig att hitta de bästa säljarna i Sverige

Vi på Closers är experter på rekrytering och headhunting av säljare inom B2B. Vi hittar de bästa säljarna i Sverige genom uppsökande metoder och har sedan starten 2012 tillsatt över 1 000 positioner inom B2B-försäljning. Kontakta oss i dag så hjälper vi er med rekryteringen av nya säljare, och kontakta oss gärna om du behöver fler tips och råd om hur du skapar bästa möjliga förutsättningar för dina nya säljare!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
EKEN Financing
  • Closers
  • Headhunting
  • Rekrytering
EKEN Financings unika idé fick toppkandidaterna att våga bryta upp från sina trygga tjänster

Hur lyckas ett startup-bolag med en ny och unik affärsidé attrahera den speciella kompetens som krävs för att lyfta? EKEN Financing erbjuder bolag att investera i högkvalitativa kolkrediter i svensk skog med omedelbar klimateffekt. En tjänst som kräver en unik affärskompetens där både skogskunskaper, trovärdighet och entreprenörskap väger tungt. Med Closers hjälp lyckades EKEN Financing inte bara hitta precis rätt kandidater. De lyckades även attrahera dem att gå från trygga anställningar till att våga ta sig an en startup med alla risker det kan innebära. Så här gick det till.

Läs mer
Kvinnlig säljare som håller i iphone
  • Closers
  • Säljare
Tiden som säljaren pratar som framgångsfaktor

Tala är silver, tiga är guld. I varje fall när det kommer till säljsamtal. Undersökningar visar att de bäst presterande säljarna medvetet lyssnar mer än de pratar. Det hjälper dem både att bygga upp en god relation samtidigt som de förstår kunden bättre. Här får du veta mer om hur aktivt lyssnande och 53:47 regeln hjälper dig till lyckade och effektiva säljsamtal, som kan leda till konvertering och fler affärer.

Läs mer
AI och sälj
  • Closers
  • Säljare
Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Så här kan du som säljare använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Läs mer
En kvinnlig interim VD framför whiteboard
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Fördelarna med en interim VD

Vad gör en VD och när bör ett företag tillsätta en interim VD för ett chefsuppdrag? I den här artikeln tittar vi på omfattningen av VD-rollen och varför en interim VD kan vara en strategisk lösning för företag i förändring.

Läs mer
Demand generation team
  • Closers
  • Marknadsföring
Demand generation – de nya rollerna i marknadsteamet

För att kunna fånga dagens medvetna köpare så tidigt som möjligt, behöver marknad kunna skapa medvetenhet och efterfrågan genom hela köpresan. Demand generation är marknadsteamets nya roll som är med under hela cykeln och som använder olika metoder för att driva både intresse och tillväxt. Så här fungerar den nya rollen, och så vet du om det är vad du behöver för att få fler affärer.

Läs mer
Referenscase
  • Closers
  • Säljare
Så använder du referenscase för att vinna fler affärer

Genom att visa upp hur du har hjälpt andra kunder kan du skapa trovärdighet och trygghet när du säljer. Samtidigt krävs en väl genomtänkt strategi för att använda referenscase på ett framgångsrikt sätt. Här är de do’s and don’ts du behöver ha i bakhuvudet när du säljer med hjälp av case.

Läs mer