kunskapsbank

Så fungerar rollen som Partner Account Manager

De personliga egenskaperna blir allt viktigare för framgång inom försäljning. Därför kan personlighetstest fungera som ett bra verktyg i rekryteringsprocessen. Det är viktigt att titta efter rätt egenskaper, framför allt när det kommer till att rekrytera säljare respektive säljchefer. De olika rollerna kräver olika egenskaper. Det här är skillnaden mellan dem.

För företag som arbetar med partners för sin försäljning är rollen som Partner Account Manager mycket viktigt. En PAM är den som knyter ihop leverantör, partner och kund i en lyckad relation som leder till försäljning, kundnöjdhet och så att alla parter får ut så mycket som möjligt av samarbetet. En skicklig PAM skapar en symbios och en balans där allas intressen tillgodoses. Ett jobb som kräver mycket kunskap, relationsbyggande och säljstrategi.

 

Så här arbetar en Partner Account Manager, därför har rollen blivit så viktig på dagens marknad och så här rekryterar du de bästa kandidaterna.

 

Vad gör en PAM?

Rollen som Partner Account Manager går till stor del ut på att fungera som länken mellan leverantören och de partners som sköter återförsäljningen. En PAM ser till att skapa och underhålla partnerrelationer och nätverk så att varje partner kan driva affärer, uppnå intäktsmål och se till att kundupplevelsen blir så bra som möjligt. Ett jobb som inkluderar uppgifter som rekrytering av lönsamma partners, ta fram strategier och aktiviteter, utbilda och coacha, skapa nya affärsmöjligheter, mäta resultat m.m. En Partner Account Manager är huvudkontakten med leverantörens partners och hjälper dem att öka intäkterna.

 

PAM är en mångsidig roll med en mängd olika arbetsuppgifter, till exempel:

 

  • Rekrytera strategiska partners och bygga långsiktiga relationer med dem, till exempel genom att se till att de har rätt kunskaper, resurser, förutsättningar och motivation att sälja leverantörens produkter, tjänster och licenser. En PAM utvecklar också strategier för hur olika partners ska nå ut på marknaden och kunna driva affärer mot slutkund.

 

  • Hjälpa partners genom att analysera marknaden, identifiera och lyfta fram nya affärsmöjligheter och kunder. Se till att partners får utbildning, information och resurser som hjälper dem i deras arbete mot slutkund samt stötta dem med kundförvärv, konvertering och retentionsmål.

 

  • Granska, revidera och föreslå förbättringar i partners affärsplaner. Koordinera med partners för att planera och prioritera affärsaktiviteter.

 

  • Utveckla och hjälpa till med marknadsföringskampanjer, kundevenemang, seminarier och mässor, utbildningsprogram etc.

 

  • Vara expert på produkten och stå för en partnerkommunikation och kunskapsöverföring där samtliga partners får den information och den support de behöver för att kunna generera intäkter och nå ut till nya kunder. En PAM är även expert på varans marknad och kan snabbt hantera frågor och problem från partners, till exempel rörande konkurrens och uppdateringar.

 

  • En PAM kan även arbeta med partnerprestationsstatistik, intäktsprognoser, resultatmätning, rapportering, hålla partnerportföljen uppdaterad m.m.

 

Därför är Partner Account Manager viktiga i dagens säljlandskap

Rollen som Partner Account Manager utvecklas i snabb takt just nu. Det beror mycket på att IT-landskapet och dess affärsmodeller förändras och tar nya former. Leverantörer som vill maximera sina intäkter behöver en PAM som snabbt kan identifiera kunder och affärsmöjligheter och hjälpa sina partners att agera på dem. En PAM är också viktig för att kunna bygga och utveckla förtroendet mellan leverantören och dess partners.

 

En skicklig Partner Account Manager kan identifiera de partners som har bäst förutsättningar för tillväxt samt se till att relationen med dem hela tiden fördjupas och utvecklas. Här har en PAM en viktig roll i att de intäkter som genereras av partners förblir stabila och kan växa. En insats som kräver lika delar kunskap och entusiasm. En PAM lär inte partners hur de ska sälja utan hur de maximerar varje affär och skapar lojala kunder.

 

En Partner Account Manager har också en viktig roll i att hålla en bra balans i partnernätverken. De partners som rekryteras behöver uppfylla förväntningarna och prognoserna. Annars behöver leverantören fler partners för att kunna uppnå målen, något som kan leda till priskonkurrens och minskade vinstmarginaler. Här behöver en PAM ha en djup branschkunskap, social förmåga och sofistikerade färdigheter för att se till att alla parter vinner på samarbetet.

 

Viktiga egenskaper för en PAM

Rollen som Partner Account Manager har många sidor vilket kräver att den som arbetar som PAM behöver ha en mängd olika talanger. Till att börja med behöver den personen ha goda kunskaper och erfarenhet av försäljning, marknadsföring och säljstrategier. Det krävs även en djup branschkunskap, både kring produkten och marknaden den säljs på. En PAM behöver även färdigheter i att utbilda, förmedla kunskap och motivera. Det krävs dessutom en hög social förmåga för att kunna skapa och underhålla relationer, förhandla, engagera, lösa konflikter och problem samt vara diplomaten som gör alla parter i affärsrelationen nöjda och villiga att fördjupa samarbetet. Det krävs även goda färdigheter i att planera, genomföra och följa upp.

 

Därför är Partner Account Managers attraktiva på arbetsmarknaden

När den tekniska utvecklingen för med sig att partnerbaserade affärsmodeller blir allt vanligare ökar också behovet av duktiga Partner Account Managers. Att det är en roll som kräver så många olika färdigheter – säljare, marknadsanalytiker, förhandlare, IT-expert, relationsbyggare, kommunikatör m.m. – gör också att det är svårt att hitta och behålla de bästa talangerna på arbetsmarknaden.

 

Att Partner Account Manager-kandidaterna är så mångsidiga i sin kompetens samtidigt som de har flera viktiga personliga egenskaper gör att det är svårt att rekrytera de riktigt duktiga på arbetsmarknaden. Det bästa sättet att hitta den som är lämpligast för rollen är att headhunta de mest passande kandidaterna. På Closers arbetar vi med headhunting just för att hitta de absolut bästa Partner Account Manager-kandidaterna i branschen. Läs mer här eller hör av dig till oss genom att klicka på knappen nedan.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer
två säljkollegor
  • Closers
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Time management för säljare

Hur effektiv är du på jobbet? Undersökningar pekar på att säljare bara säljer under en tredjedel av sin arbetstid. Resten av tiden slösas bort på oviktiga uppgifter, distraktioner och dålig planering. Med rätt time management kan du använda din tid mer effektivt, fokusera på rätt uppgifter och få mer gjort. Här får du konkreta effektivitetstips som ger dig mer struktur och bättre resultat samtidigt som du håller stressen borta.

Läs mer
möte mellan en säljare och en kund
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Hantera obeslutsamhet och stäng fler affärer

Att ställas inför en potentiell kund som tvekar är värre än möta en som nekar. Obeslutsamma kunder kan ta mycket av din tid och energi bara för att dra sig ur när affären närmar sig stängning. Ska du kunna bemöta den här tvekan på rätt sätt behöver du förstå hur du ska hantera obeslutsamhet som grundas i rädslan för att göra ett misstag. Här är strategierna som skapar trygghet och hjälper dig att guida oroliga kunder mot en lyckad affär för alla parter.

Läs mer
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer