Varför slutar företagets toppsäljare?

Säljare som kommer och går skadar ofta företagets lönsamhet. Viss omsättning kan förväntas, men enligt LinkedIn ligger personalomsättningen inom försäljning på 34 procent per år, vilket är betydligt mer än genomsnittet på arbetsmarknaden. Vad beror detta på, och vad kan ditt företag göra för att se till så att säljare stannar kvar.

 

För dålig ersättning

En av de främsta anledningarna att säljare slutar är att ersättningen är för låg. Därmed är det viktigt att det finns en utarbetad ersättningsplan för att få ut det mesta ur företagets säljare. Om de inte känner att de får tillräckligt hög provision eller bonusar kommer de börja titta på vad konkurrenterna har att erbjuda. Det gäller framförallt för säljare med starka resultat och det säger sig själv att detta är säljare som företaget inte vill förlora.

Även säljare som i övrigt är motiverade kan sluta om ersättningen är för låg. Det spelar helt enkelt ingen roll hur mycket säljaren tror på företaget, sig själv eller produkten, om det inte finns pengar att tjäna. Därför slutar motiverade säljare på arbetsplatser där de annars hade kunnat växa och utvecklas.

Säljare blir inte coachade

Alla behöver hjälp för att nå sin potential. Motivation spelar en viktig roll här, då säljare som ständigt jobbar med sina färdigheter kommer känna sig mer motiverade att göra bra ifrån sig. Om en säljare inte jobbar med sina förmågor kan det leda till stiltje och att säljaren jobbar på autopilot. Därför slutar motiverade säljare när de inte får den hjälp de behöver.

Enligt en global studie om millenniegenerationen som genomfördes av Deloitte menade de tillfrågade överlag att brist på möjlighet för professionell utveckling, coaching och mentorskap är ett par av de främsta orsakerna till att de valde att byta företag. Du kan läsa mer om strategier  för att motiverar ditt säljteam i vår nedladdningsbara guide här!

Orealistiska förväntningar

Om en säljare känner att ditt företag inte möter de förväntningar säljaren hade kan det leda till att säljaren börjar titta på konkurrenterna. Men var kommer dessa orealistiska förväntningar från? Ofta sätts förväntningarna under rekryteringen, framförallt när man headhuntar de bästa säljarna då den rekryteringsstrategin innefattar att sälja in företaget till säljaren. Det är viktigt att ni är transparenta med både fördelar och utmaningar under rekryteringsprocessen.

Utöver de förväntningar som sätts under rekryteringen är det även viktigt att sätta realistiska mål för säljaren. Medan det är viktigt att sätta målen högt är det minst lika viktigt att se till så att de är nåbara och realistiska för säljaren, och att belöningen står i relation till bedriften.

Det saknas en playbook på företaget

Säljare behöver tydliga guider och användbara verktyg för att lyckas i sin roll. Säljarens resultat korrelerar ofta direkt med hur mycket säljaren tjänar. Som vi var inne på tidigare är detta avgörande för hur länge säljare stannar på ett företag. Genom att ta fram effektiva verktyg för att hjälpa säljarna att lyckas skapar företaget en miljö där säljare trivs och kan frodas. Dessutom är de bästa säljarna ofta intresserade av försäljningstekniker, strategier och taktiker, och letar efter företag som kan erbjuda dem de senaste verktygen för att lyckas.

En playbook innehåller all den information säljaren kan tänkas behöva för att lyckas. Här hittar säljaren olika scenarier, vilka de bästa strategierna är för olika målgrupper, information om produkter, tjänster, branscher, konkurrenter och så vidare. Du kan läsa mer om hur man utformar en playbook här!

Vill du hitta Sveriges bästa säljare?

Closers är en headhuntingbyrå som rekryterar B2B-säljare i Sverige med 100 procent uppsökande metoder. Det innebär att vi hittar de bästa säljarna till ditt företag genom att identifiera och rekrytera rätt säljare för ditt företag. Läs mer om våra tjänster här, och kontakta oss om du vill prata mer om hur man kan behålla sina bästa säljare!