kunskapsbank

Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Closers rekryterar högpresterande säljare och marknadsförare på alla nivåer, och nu har en ny milstolpe nåtts: +200 genomförda headhuntinguppdrag inom SaaS. Framgångsfaktorn bakom det stora antalet lyckade tillsättningar ligger dels i att Closers headhuntingteam består av affärskonsulter som själva har arbetat framgångsrikt med försäljning och säljledning. Det är något som skapar en stark förståelse för både kunders och kandidaters behov.

Men framför allt så har SaaS sedan tre år fått en egen affärsansvarig konsult; Alexandre de Loës. Specialiserat fokus på rekrytering inom SaaS från Alexandre har gjort att Closers har kunnat bidra till flertalet SaaS-bolags tillväxt på ett effektivt sätt och med det kunnat identifiera helt rätt sälj- och marknadskompetens för respektive område.

Så här kommenterar Alexandre de Loës den nya milstolpen:

– Vi på Closers är stolta över att ha nått milstolpen med över 200 tillsatta uppdrag under 2024. Som affärsområdesansvarig för SaaS har jag sett hur tillväxtdrivna SaaS-bolag, särskilt dem i expansions- och transformationsfaser, utgör en ideal kundgrupp för oss. Vår headhuntingmodell, kombinerad med expertis inom försäljning och affärsutveckling, har visat sig vara särskilt effektiv för bolag som vill bygga moderna och effektiva kommersiella organisationer.

Och Alexandre kommenterar också faktumet att många SaaS-bolag växer internationellt vilket driver på tillväxten:

– Vi ser en tydlig trend där SaaS-bolag, i takt med att de mognar, fokuserar alltmer på internationell expansion och enterprise-försäljning. Detta har ökat behovet av specialiserad kompetens genom hela funneln – från marknadsföring och lead-generering till sälj och Customer Success. Företag efterfrågar experter som kan optimera varje steg i kundresan för att driva lönsam tillväxt.

Den 200: e rekryteringen till Oxceed

Den 200: e rekryteringen gjordes till Oxceed som erbjuder en molnbaserad plattform för finansiell rapportering, budgetering och rådgivning. Plattformen ger företag bättre överblick över ekonomin och möjliggör enkelt skapande av finansiella rapporter och beslutsunderlag. Genom integration med affärssystem kan kunders bokföringsdata visualiseras och analyseras i realtid.

– Vi anlitade Closers Headhunting & Interim för att tillsätta flertalet kommersiella nyckelpositioner för den tillväxtresa vi gör. De har genomfört uppdragen med professionalism och hög träffsäkerhet vad gäller att attrahera kompetenta kandidater. Dessutom har de agerat som ett viktigt bollplank genom hela processen från formandet av kravprofilerna till slutförhandling med finalisterna, säger Elif Schmidt, VD på Oxceed.

Quickchannel växer med rekryteringar via Closers

Quickchannel är ett av de SaaS-bolag som Closers samarbetat med länge. De erbjuder en molnbaserad videoplattform som förenklar och effektiviserar hur företag kommunicerar genom video. Med deras allt-i-ett-lösning kan företag och organisationer enkelt skapa, hantera och distribuera både live och on-demand videokontent. Perfekt för företag som vill arbeta professionellt med videokommunikation. Med Quickchannel är det enkelt att skapa webinarier och livesändningar, att hantera videoinnehåll och videodistribution – allt i ett enda arbetsflöde.

Viktor Underwood, CEO på Quickchannel, kommenterar samarbetet med Alexandre och Closers Headhunting & Interim:

– Vi har samarbetat med Closers under en längre tid och samarbetet med Alexandre har fungerat väldigt bra, rekryteringarna går smidigt nu när de rekryterat flera kommersiella roller till vårt team och känner vårt bolag och behov väl.

Våga rekrytera från andra branscher en nyckelfaktor

En annan framgångsfaktor för tillsättningarna har varit att hjälpa SaaS-bolag, som ofta vill leta talanger från den egna branschen, att öppna ögonen för att hitta rätt säljkompetens i andra branscher. Ett exempel på detta är Lyyti som anlitade Closers för tillsättning av en säljroll där vinnarkandidaten Alice hittades i en helt annan bransch. Här har vi skrivit mer om det och om varför en sådan strategi ibland kan vara den bästa.

Interima lösningar växer sig starkare

Sedan 2023 har Closers vuxit från att arbeta med headhunting till fasta positioner till att ta mark inom interim konsultuthyrning på både sälj- och marknadssidan. Detta efterfrågas till stor del också hos företag inom SaaS som har haft starka tillväxtår och många ledar- och specialistfunktioner har behövt tillfällig förstärkning. Alexandre menar att detta också kan ha bidragit till den starka tillväxten inom SaaS:

– Intresset för interimsrekryteringar ökat markant, och vi har nyligen börjat tillsätta våra första interimstjänster inom försäljning, säljledning och ledarskap. Detta speglar ett växande behov av flexibel och högspecialiserad kompetens som kan anpassas till förändrade marknadsförhållanden. Vi ser fram emot att fortsätta stötta SaaS-bolag i deras tillväxtresor genom att identifiera och rekrytera de nyckelspelare som behövs för att skala upp verksamheten och erövra nya marknader.

Behöver ni också rekrytera högpresterande säljare eller marknadsförare som gör skillnad? Kontakta oss för ett första konfidentiellt samtal.

Läs också om milstolpen vi tidigare uppnått: Closers Headhunting & Interim har tillsatt 100 positioner inom SaaS

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer