kunskapsbank

Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Closers rekryterar högpresterande säljare och marknadsförare på alla nivåer, och nu har en ny milstolpe nåtts: +200 genomförda headhuntinguppdrag inom SaaS. Framgångsfaktorn bakom det stora antalet lyckade tillsättningar ligger dels i att Closers headhuntingteam består av affärskonsulter som själva har arbetat framgångsrikt med försäljning och säljledning. Det är något som skapar en stark förståelse för både kunders och kandidaters behov.

Men framför allt så har SaaS sedan tre år fått en egen affärsansvarig konsult; Alexandre de Loës. Specialiserat fokus på rekrytering inom SaaS från Alexandre har gjort att Closers har kunnat bidra till flertalet SaaS-bolags tillväxt på ett effektivt sätt och med det kunnat identifiera helt rätt sälj- och marknadskompetens för respektive område.

Så här kommenterar Alexandre de Loës den nya milstolpen:

– Vi på Closers är stolta över att ha nått milstolpen med över 200 tillsatta uppdrag under 2024. Som affärsområdesansvarig för SaaS har jag sett hur tillväxtdrivna SaaS-bolag, särskilt dem i expansions- och transformationsfaser, utgör en ideal kundgrupp för oss. Vår headhuntingmodell, kombinerad med expertis inom försäljning och affärsutveckling, har visat sig vara särskilt effektiv för bolag som vill bygga moderna och effektiva kommersiella organisationer.

Och Alexandre kommenterar också faktumet att många SaaS-bolag växer internationellt vilket driver på tillväxten:

– Vi ser en tydlig trend där SaaS-bolag, i takt med att de mognar, fokuserar alltmer på internationell expansion och enterprise-försäljning. Detta har ökat behovet av specialiserad kompetens genom hela funneln – från marknadsföring och lead-generering till sälj och Customer Success. Företag efterfrågar experter som kan optimera varje steg i kundresan för att driva lönsam tillväxt.

Den 200: e rekryteringen till Oxceed

Den 200: e rekryteringen gjordes till Oxceed som erbjuder en molnbaserad plattform för finansiell rapportering, budgetering och rådgivning. Plattformen ger företag bättre överblick över ekonomin och möjliggör enkelt skapande av finansiella rapporter och beslutsunderlag. Genom integration med affärssystem kan kunders bokföringsdata visualiseras och analyseras i realtid.

– Vi anlitade Closers Headhunting & Interim för att tillsätta flertalet kommersiella nyckelpositioner för den tillväxtresa vi gör. De har genomfört uppdragen med professionalism och hög träffsäkerhet vad gäller att attrahera kompetenta kandidater. Dessutom har de agerat som ett viktigt bollplank genom hela processen från formandet av kravprofilerna till slutförhandling med finalisterna, säger Elif Schmidt, VD på Oxceed.

Quickchannel växer med rekryteringar via Closers

Quickchannel är ett av de SaaS-bolag som Closers samarbetat med länge. De erbjuder en molnbaserad videoplattform som förenklar och effektiviserar hur företag kommunicerar genom video. Med deras allt-i-ett-lösning kan företag och organisationer enkelt skapa, hantera och distribuera både live och on-demand videokontent. Perfekt för företag som vill arbeta professionellt med videokommunikation. Med Quickchannel är det enkelt att skapa webinarier och livesändningar, att hantera videoinnehåll och videodistribution – allt i ett enda arbetsflöde.

Viktor Underwood, CEO på Quickchannel, kommenterar samarbetet med Alexandre och Closers Headhunting & Interim:

– Vi har samarbetat med Closers under en längre tid och samarbetet med Alexandre har fungerat väldigt bra, rekryteringarna går smidigt nu när de rekryterat flera kommersiella roller till vårt team och känner vårt bolag och behov väl.

Våga rekrytera från andra branscher en nyckelfaktor

En annan framgångsfaktor för tillsättningarna har varit att hjälpa SaaS-bolag, som ofta vill leta talanger från den egna branschen, att öppna ögonen för att hitta rätt säljkompetens i andra branscher. Ett exempel på detta är Lyyti som anlitade Closers för tillsättning av en säljroll där vinnarkandidaten Alice hittades i en helt annan bransch. Här har vi skrivit mer om det och om varför en sådan strategi ibland kan vara den bästa.

Interima lösningar växer sig starkare

Sedan 2023 har Closers vuxit från att arbeta med headhunting till fasta positioner till att ta mark inom interim konsultuthyrning på både sälj- och marknadssidan. Detta efterfrågas till stor del också hos företag inom SaaS som har haft starka tillväxtår och många ledar- och specialistfunktioner har behövt tillfällig förstärkning. Alexandre menar att detta också kan ha bidragit till den starka tillväxten inom SaaS:

– Intresset för interimsrekryteringar ökat markant, och vi har nyligen börjat tillsätta våra första interimstjänster inom försäljning, säljledning och ledarskap. Detta speglar ett växande behov av flexibel och högspecialiserad kompetens som kan anpassas till förändrade marknadsförhållanden. Vi ser fram emot att fortsätta stötta SaaS-bolag i deras tillväxtresor genom att identifiera och rekrytera de nyckelspelare som behövs för att skala upp verksamheten och erövra nya marknader.

Behöver ni också rekrytera högpresterande säljare eller marknadsförare som gör skillnad? Kontakta oss för ett första konfidentiellt samtal.

Läs också om milstolpen vi tidigare uppnått: Closers Headhunting & Interim har tillsatt 100 positioner inom SaaS

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer
En kvinnlig kollega med läsplatta, tillsammans med en manlig och kvinnlig kollega som står och pratar
  • Sälj
AI för att stötta säljare och SDR i sitt dagliga arbete

AI är ett smart verktyg för att effektivisera tidsödande processer och för att analysera data som visar var de bästa affärerna finns. Så här kan du som säljare eller SDR använda AI-verktyg för att arbeta effektivare i din vardag och få datadrivna insikter i vilka potentiella kunder som har bäst chans att konvertera. Så att du kan överträffa dina resultat.

Läs mer
Kvinnlig cmo som sitter med sin laptop på kontor
  • Marknadsföring
Vad krävs för att lyckas i rollen som CMO på en digital marknad?

Dagens marknadsföring blir allt mer digitaliserad och teknikorienterad. Det här ställer fler och nya krav på CMO-rollen. Vad behöver en modern marknadschef egentligen vara bra på? Vilka förmågor och kompetenser krävs för att lyckas med dagens datadrivna marknadsföring? Handlar det bara om att analysera data och digitalisera marknadsföringsinsatserna? Eller behövs det fortfarande en känsla för kreativitet och god storytelling? Här får du svaret på vad dagens CMO behöver för att lyckas.

Läs mer