kunskapsbank

5 rutiner för framgångsrika säljare

Vad är det som skiljer en bra säljare från en toppsäljare? Ofta ligger svaret i detaljerna. I det här inlägget tar vi en titt på fem rutiner som framgångsrika toppsäljare ofta använder sig av samt ger dig ett par konkreta tips för hur du som säljare eller ledare kan förbättra försäljningen.

Alla vet vi att rutiner är viktigt för att prestera bra. Men det är inte lika självklart vilka rutiner det är som leder till framgång, och vilka rutiner det är som lätt kan slopas. I det här inlägget tar vi en titt på fem rutiner som framgångsrika säljare ofta har. Troligtvis hittar du en eller två som du kan börja använda dig av med en gång.

 

Rutin 1: Börja tidigare än de flesta andra

För många börjar arbetsveckan måndag morgon och avslutas fredag eftermiddag. Om du har jobbat som säljare ett tag vet du dock att potentiella kunder är som mest intresserade i början av veckan, och att det intresset avtar ju längre veckan går. På fredagen är det inte många som är redo att starta upp nya kontakter, prata produkter, behov och tjänster; snarare avslutar de flesta veckans bestyr och förbereder sig på helg. Den här första rutinen handlar därför om att skapa en arbetsvecka som ligger mer i linje med hur marknaden ser ut. Om du kan ordna med förberedelserna under söndag kväll är du redo att köra så fort måndagen börjar. I och med att du är medveten om det vi precis pratade om lägger du sedan allt krut mellan måndag och torsdag. Fredagen kan du, precis som dina kunder, ägna åt att avrunda veckan. Den här punkten handlar inte om att arbeta mer utan om att arbeta i linje med vedertagna kundbeteenden.

 

Rutin 2: Ta hand om ditt viktigaste verktyg – du själv

Många säljare kör allt vad de kan hela dagen, hoppar över frukost och lunch för att spendera så mycket tid som möjligt på att vara produktiva. Medan avsikterna förvisso är goda leder dessa rutiner sällan till ökad produktivitet. Istället leder det till säljare som inte är så klartänkta som de hade kunnat vara, och tyvärr ofta till att det blir svårare att hålla humöret stabilt hela dagen.

Det är ingen hemlighet att säljaryrket är ett yrke som kräver mycket energi. Se därför till att du har den energi som krävs för att utföra jobbet. Säljare som äter ordentligt till frukost och lunch, sover tillräckligt och tar en paus för att rensa hjärnan är säljare som lyckas bättre.

 

Rutin 3: Ta hand om din pipeline

När försäljningen går bra och det ständigt kommer in nya kunder är det lätt hänt att man glömmer bort att sköta om sin pipeline. Det kan leda till att det uppstår perioder av säljtorka. För att undvika att hamna i den situationen tar framgångsrika säljare alltid hand om sin pipeline. Även om kalendern är full och försäljningen går som smör i solsken, underskattar de inte arbetet med att få in nya kunder i pipelinen.

I praktiken kan det här innebära att du spenderar en timme om dagen med att leta upp nya kunder, exempelvis på eftermiddagen. Eftermiddagen är en tidpunkt då försäljningen ofta börjar avta, åtminstone inom B2B. Om det är svårt att få till en timma om dagen kan du istället spendera ett par timmar på att leta upp nya kunder på fredagen, då det som sagt är en dag som traditionellt sett är svag ur försäljningssynpunkt.

 

Rutin 4: Var proaktiv

Det finns ett antal rutiner i kontakten med potentiella kunder som över tid leder till ökad försäljning. Dessa rutiner kan sammanfattas med att säljaren är proaktiv. Det kan till exempel handla om att alltid fråga köpare om de vet någon annan i branschen som kan tänkas behöva samma produkt som de just köpt, eller att alltid erbjuda en demonstration vid en viss punkt i säljprocessen. Säljare som har tydliga rutiner för sin försäljning uppnår oftare sina mål.

 

Rutin 5: Be ständigt om feedback

En rutin som ofta särskiljer en bra säljare från en toppsäljare är att toppsäljare alltid är ute efter feedback, oavsett om det sker efter ett lyckat köp eller efter ett avslag. Anledningen till att inte fler gör det här beror på rent psykologiska faktorer. Det känns helt enkelt inte bra att få veta mer om varför någon inte valde att köpa från dig. Om man kommer förbi den psykologiska faktorn finns det dock otroligt mycket värdefullt att hämta av konkret feedback direkt från potentiella kunder.

När en kund som valde att inte köpa ombeds att berätta mer om varför den fattade det beslutet kan det ibland även leda till nya leads. Det är inte ovanligt att kunden svarar något i stil med: ”Produkten/tjänsten var intressant men vi har ingen möjlighet att ta på oss nya kostnader under det här kvartalet”. Det innebär att kunden eventuellt kommer vara intresserad i framtiden, vilket innebär att det bör följas upp framöver. Det här är bara ett exempel ; det viktiga att ta med sig är att feedback är det som gör att vi kan förbättras.

 

Söker du nya utmaningar inom försäljning?

Genom att ansluta dig till Closers nätverk tar du ditt nästa steg i din säljkarriär. Läs mer om försäljning på vår blogg, och kontakta gärna oss om du har några frågor. Lycka till med dina nya rutiner!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer