kunskapsbank

Så rekryterar du inom SaaS

Closers har nått en ny milstolpe – vi har tillsatt den 100e positionen inom SaaS-området! För att fira det, har vi samlat våra 4 bästa tips på hur du ska göra för att hitta de bästa säljtalangerna när du rekryterar inom SaaS.

Closers har nått en ny milstolpe – vi har tillsatt den 100e positionen inom SaaS! I vårt arbete med att bygga Sveriges säljorganisationer har vi nu gjort hundra tillsättningar inom SaaS-området. På alla nivåer – från junior till CxO – och över hela sales funneln från SDR till Customer Success.

För att fira våra hundra tillsättningar inom SaaS bjuder vi här på våra 4 bästa tips på hur du ska tänka för att lyckas vid rekrytering av SaaS-säljare.

 

Vidga vyerna

SaaS-branschen är just nu inne i en explosiv tillväxt. Enligt Gartner har SaaS-företagens värde ökat femfaldigt mellan 2015 och 2021, och under 2022 förväntas branschen att se sin hittills största årliga tillväxtökning. Den här snabba tillväxten innebär att det finns en begränsad marknad med erfarna kandidater. Trots det är det många företag som låser sig vid att kandidaterna ska ha specifika branschkunskaper och ett visst antal års erfarenhet. Det är något som lätt leder till att rekryteringsprocessen tar för lång tid eller inte leder någonstans alls.

Lösningen ligger i att vidga vyerna i letandet efter rätt person. Att rekrytera någon från en annan bransch kan inte bara leda till den bästa säljtalangen för just din verksamhet, det kan också ge unika perspektiv och bredare nätverk, vilket kan ge er ett försprång.

 

Några tips när du rekryterar utifrån andra branscher:

 

  • Identifiera vilka andra branscher ni kan rikta in er på. Vilka produkter/tjänster kan en potentiell säljare ha arbetat med tidigare? Vilka förmågor och säljsätt kan utvecklas till att passa ert område?

 

  • Har den utvalda personen en teknisk förståelse, och förmåga att sätta sig in i er SaaS-lösning?

 

  • SaaS handlar om att sälja ett värde. Kan den här personen snabbt sätta sig in i era kunders vardag och behov för att förmedla det värdet på ett säljande sätt?

 

Läs om hur Lyyti, ett bolag inom Event Management System, hittade precis rätt säljare genom att söka utanför SaaS-branschen

 

Se till potentialen

Det är vanligt att SaaS-bolag vill komma igång så snabbt som möjligt. Det kan leda till att fokus hamnar på snabba resultat, medan utveckling och långsiktigt värde kommer i skymundan. Den bästa säljaren är den som har en utvecklingspotential och som har lätt för att se nya möjligheter. När du letar efter förmågor med stor utvecklingspotential, titta gärna på följande punkter:

 

  • Hur ser den här personens utvecklingsresa ut? Vad har hen åstadkommit i sina tidigare positioner? Vilka resultat har personen uppnått, och vilka egenskaper är det som har lett till de resultaten?

 

  • Är personen nyfiken och lättlärd? Hur ser erfarenheterna av att lära sig nya saker och nya områden ut?

 

  • Hur ser den här personens sociala förmågor ut? Är det någon som är bra på att bygga nätverk och på att skapa goda relationer med kunder?

 

  • Är det en person som passar in i er företagskultur?

 

Sälj positionen som en möjlighet

Det är en kamp om kandidaterna. Därför behöver ni vara aktiva i er rekryteringsprocess. Ni behöver sälja in en möjlighet, inte annonsera ut en position. Fokusera på varför de ska börja jobba åt just er. Vad kan ni erbjuda som ingen annan kan? Lyft fram varför ni kommer att lyckas med det ni gör, och att det här är en chans att bygga en karriär och att utvecklas som både säljare och människa.

 

Se till att också nå de kandidater som inte aktivt letar nytt jobb

Ska du kunna nå de allra bästa talangerna behöver du leta bortom de som söker jobb och svarar på annonser. Du behöver identifiera de som verkligen skulle passa in och som kan tillföra precis det din organisation behöver.

Att lyckas med den här typen av headhunting kräver både tid, branschinsikter och välbyggda nätverk. Saknar du det kan det vara mer effektivt och lönsamt att ta in hjälp. Här kan du läsa om hur streaming media-bolaget Qbrick fick hjälp med att hitta precis rätt personer, och hur de kunde sälja in rollerna som en möjlighet till dem.

 

100 tillsatta positioner i SaaS/tech-industrin.

Här kan du läsa mer om de tillsättningar där vi fått förtroendet att stärka eller bygga upp säljorganisationer hos SaaS/tech-bolag.

 

Behöver du hjälp med SaaS-rekrytering?

Nu fortsätter Closers arbetet med att hjälpa ännu fler SaaS-bolag i Norden att bygga sina kommersiella organisationer på rätt sätt och med rätt säljare och säljledare. Är ni också i behov av att bygga eller stärka er säljorganisation? Ta kontakt med oss här så hör vi av oss direkt.

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
businessman emailing
  • Closers
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Utmaningar och framgångsfaktorer för kall e-post i en digital försäljningsvärld

Det blir allt svårare att nå fram med kall e-post, eftersom mottagarna har tröttnat på inkorgar fulla av opersonliga massutskick. Dessutom gör nya AI-drivna algoritmer för e-postsäkerhet det allt svårare att nå fram med de kalla utskicken. Det är dags för en ny typ av kall e-post som är personligt anpassad och därför riktad till de mottagare som verkligen ser den som relevant. Så här tar du tekniken till hjälp för att skapa kall e-post som är meningsfull och leder till goda relationer. Istället för att leda till misstänksamhet från mottagaren.

Läs mer
b2b förtroende
  • Closers
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Från säljare till rådgivare – Förtroendets betydelse för att bygga starka kundrelationer inom B2B

Förtroendet spelar en allt större roll inom B2B-försäljning. Köparna vill samarbeta med en trovärdig rådgivare som kan bidra med expertis och stöd på ett ärligt sätt. Många säljare har dock problem med att omsätta förtroendet från att vara ett ledord, till att vara en strategi som bygger starka och långsiktiga kundrelationer. Här får du en djupare förståelse för vad förtroende verkligen innebär inom B2B-försäljning. Och samtidigt hur du rent praktiskt bygger ett förtroende som leder till långa och givande kundrelationer.

Läs mer
Trendspaning 2024
  • Closers
  • Closers
Trendspaning – De viktigaste förändringarna inom sälj och marknad 2024

Det händer mycket i världen, och inget år är det andra likt. Därför har det blivit ännu viktigare att hålla ett öga på framtiden för att veta vad som krävs för att lyckas. I den här aktuella trendspaningen delar Closers vd Robert Conzato med sig av sina viktigaste insikter kring vilka förändringar som är viktiga är hålla reda på; hur ny teknik kan effektivisera försäljningen; vad som händer på kandidatmarknaden och inom säljvärlden; samt vilka arbetsmetoder och egenskaper som är viktiga för att lyckas under 2024.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
5 fördelar med att outsourca rekrytering av chefer

Att outsourca rekryteringen av en chef snabbar upp processen och gör den mer kostnadseffektiv. Professionella rekryterare kan även nå fler och bättre kandidater, headhunta de bästa passiva kandidaterna, samt bidra med insikter som leder till bättre rekryteringsresultat. Här är de fem främsta fördelarna med att ta in hjälp vid en chefsrekrytering.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Marknadsföring
Vad gör en CMO?

En CMO (Chief Marketing Officer) har traditionellt varit ansvarig för en organisations marknadsaktiviteter och för att stärka varumärket, men dagens CMO har betydligt fler ansvarsområden. Nu är rollen även inblandad i företagets tillväxtstrategier, den övergripande kundupplevelsen och hur dataanalys kan användas för att hitta nya intäktsvägar. Så här arbetar dagens CMO, så utvecklas rollen och de här egenskaperna är viktiga hos en bra CMO.

Läs mer
  • Closers
  • Rekrytering
Bakgrundskontroll vid rekrytering och anställning för en trygg och träffsäker process

Det är inte alla kandidater som är ärliga i sina ansökningar. Många felrekryteringar sker på grund av att någon tar med meriter som inte stämmer, eller döljer information som kan leda till otrevliga överraskningar i efterhand. Ett sätt att säkerställa att bilden av kandidaten är både korrekt och så komplett som möjligt är att göra en bakgrundskontroll vid rekryteringen. Det leder inte bara till tryggare och mer framgångsrika rekryteringar som ger dig pålitliga medarbetare, du skyddar även din verksamhet mot många risker. Så här förbättrar du din rekrytering med hjälp av bakgrundskontroller.

Läs mer