Closers har nått en ny milstolpe – vi har tillsatt den 100e positionen inom SaaS! I vårt arbete med att bygga Sveriges säljorganisationer har vi nu gjort hundra tillsättningar inom SaaS-området. På alla nivåer – från junior till CxO – och över hela sales funneln från SDR till Customer Success.
För att fira våra hundra tillsättningar inom SaaS bjuder vi här på våra 4 bästa tips på hur du ska tänka för att lyckas vid rekrytering av SaaS-säljare.
Vidga vyerna
SaaS-branschen är just nu inne i en explosiv tillväxt. Enligt Gartner har SaaS-företagens värde ökat femfaldigt mellan 2015 och 2021, och under 2022 förväntas branschen att se sin hittills största årliga tillväxtökning. Den här snabba tillväxten innebär att det finns en begränsad marknad med erfarna kandidater. Trots det är det många företag som låser sig vid att kandidaterna ska ha specifika branschkunskaper och ett visst antal års erfarenhet. Det är något som lätt leder till att rekryteringsprocessen tar för lång tid eller inte leder någonstans alls.
Lösningen ligger i att vidga vyerna i letandet efter rätt person. Att rekrytera någon från en annan bransch kan inte bara leda till den bästa säljtalangen för just din verksamhet, det kan också ge unika perspektiv och bredare nätverk, vilket kan ge er ett försprång.
Några tips när du rekryterar utifrån andra branscher:
- Identifiera vilka andra branscher ni kan rikta in er på. Vilka produkter/tjänster kan en potentiell säljare ha arbetat med tidigare? Vilka förmågor och säljsätt kan utvecklas till att passa ert område?
- Har den utvalda personen en teknisk förståelse, och förmåga att sätta sig in i er SaaS-lösning?
- SaaS handlar om att sälja ett värde. Kan den här personen snabbt sätta sig in i era kunders vardag och behov för att förmedla det värdet på ett säljande sätt?
Se till potentialen
Det är vanligt att SaaS-bolag vill komma igång så snabbt som möjligt. Det kan leda till att fokus hamnar på snabba resultat, medan utveckling och långsiktigt värde kommer i skymundan. Den bästa säljaren är den som har en utvecklingspotential och som har lätt för att se nya möjligheter. När du letar efter förmågor med stor utvecklingspotential, titta gärna på följande punkter:
- Hur ser den här personens utvecklingsresa ut? Vad har hen åstadkommit i sina tidigare positioner? Vilka resultat har personen uppnått, och vilka egenskaper är det som har lett till de resultaten?
- Är personen nyfiken och lättlärd? Hur ser erfarenheterna av att lära sig nya saker och nya områden ut?
- Hur ser den här personens sociala förmågor ut? Är det någon som är bra på att bygga nätverk och på att skapa goda relationer med kunder?
- Är det en person som passar in i er företagskultur?
Sälj positionen som en möjlighet
Det är en kamp om kandidaterna. Därför behöver ni vara aktiva i er rekryteringsprocess. Ni behöver sälja in en möjlighet, inte annonsera ut en position. Fokusera på varför de ska börja jobba åt just er. Vad kan ni erbjuda som ingen annan kan? Lyft fram varför ni kommer att lyckas med det ni gör, och att det här är en chans att bygga en karriär och att utvecklas som både säljare och människa.
Se till att också nå de kandidater som inte aktivt letar nytt jobb
Ska du kunna nå de allra bästa talangerna behöver du leta bortom de som söker jobb och svarar på annonser. Du behöver identifiera de som verkligen skulle passa in och som kan tillföra precis det din organisation behöver.
Att lyckas med den här typen av headhunting kräver både tid, branschinsikter och välbyggda nätverk. Saknar du det kan det vara mer effektivt och lönsamt att ta in hjälp. Här kan du läsa om hur streaming media-bolaget Qbrick fick hjälp med att hitta precis rätt personer, och hur de kunde sälja in rollerna som en möjlighet till dem.
100 tillsatta positioner i SaaS/tech-industrin.
Behöver du hjälp med SaaS-rekrytering?
Nu fortsätter Closers arbetet med att hjälpa ännu fler SaaS-bolag i Norden att bygga sina kommersiella organisationer på rätt sätt och med rätt säljare och säljledare. Är ni också i behov av att bygga eller stärka er säljorganisation? Ta kontakt med oss här så hör vi av oss direkt.