kunskapsbank

Sätt mätbara försäljningsmål för att öka försäljningen

För att öka försäljningen krävs det att ni är medvetna om era styrkor och svagheter. Genom att sätta upp mätbara försäljningsmål kan ni med hjälp av data och pragmatisk metodik förbättra era processer och effektivisera er försäljning.

Alla vinstdrivande företag har som mål att öka sin försäljning och det finns olika sätt att nå dit. Ditt företag har kanske som mål att öka antalet leads, medan ett annat företag har som mål att öka antalet kunder som stannar kvar. I det här inlägget kommer vi ta en närmare titt olika slags mätbara försäljningsmål och hur ditt företag kan arbeta med dem för att uppnå tillväxt.

 

Problem: Det tar för lång tid att gå från första interaktionen till avtal

Mätbart försäljningsmål: Reducera cykeltid

Det som kallas cykeltid handlar om den tid det tar från det att dina säljare tar första kontakten med en kund till dess att ett avtal har skrivits på. Medan det givetvis är positivt att ett avtal nås kan det ibland ta så lång tid att möjligheter för annan försäljning går förlorad. Det finns trots allt bara ett visst antal timmar om dagen, och om dina säljare är upptagna med en kund är det tid som inte kan spenderas på en annan kund.

Det här kan ofta förbättras genom att automatisera delar av säljprocessen, gedigen research innan första kundkontakten och tydlig planering.

Problem: Våra säljare når inte ut till tillräckligt många potentiella kunder

Mätbart försäljningsmål: Öka antalet kvalificerade leads

Med fler kvalificerade leads har era säljare en större chans att sälja. Det finns många metoder för att generera fler leads, en handlar om samarbetet mellan marknad och sälj. Det kan till exempel röra sig om att gästblogga hos relevanta konkurrenter/kollegor för att på så sätt nå en ny publik eller att skapa innehåll på exempelvis LinkedIn. Oavsett vilken metod du väljer är det av två anledningar viktigt att mäta antalet leads ni genererar:

  1. Om era säljare inte lyckas sälja tillräckligt mycket via era leads är de inte tillräckligt kvalificerade, vilket innebär att metoden att samla in och bearbeta leads behöver ses över och någon form av leadscoring bör implementeras eller ses över.                                                       
  2. Om ni inte lyckas generera tillräckligt många leads är det inte nödvändigtvis innehållet som är undermåligt, det kan även vara så att ni helt enkelt inte når tillräckligt många potentiella leads. Det är tecken på att ni kan behöva se över er inbound marketingstrategi.

 

Problem: Företaget har en låg vinstmarginal

Mätbart försäljningsmål: Få ut mer intäkter från varje försäljning

Det kan finnas flera anledningar varför företagets vinstmarginal är låg. En anledning kan vara att säljare ger det mest förmånliga erbjudandet till kunder för lättvindigt. En strategi som oftast inte är hållbar i längden då man sänker det uppfattade värdet av det företaget erbjuder. Medan antalet sälj ser bra ut leder det inte till särskilt bra vinst då marginalen på varje affär/lead är låg. Se till att ni spårar och följer upp era säljares användning av rabatter och förmåner som ett verktyg att stänga en affär. Ibland är det givetvis nödvändigt, men ibland kanske mer bearbetning kan leda till en bättre affär.

 

Problem: Det kostar för mycket att hitta nya kunder

Mätbart försäljningsmål: Reducera de kostnader som är förknippade med kundförvärv

Att förvärva nya kunder kostar alltid pengar. Om vinstmarginalen är låg kan det bero på att ni spenderar för mycket pengar på er säljprocess. Genom att analysera samtliga delar av processen kan ni identifiera delar som inte ger tillräckligt bra avkastning. Ett sätt att trimma kostnaderna är att, som vi var inne på tidigare, generera kvalificerade leads så att era säljare inte spenderar tid på omöjliga uppdrag.

 

Problem: Kunder lämnar oss utan att vi vet varför

Mätbart försäljningsmål: Förbättra er kundretention

Att ha en metod för att spåra kundretention är viktigt av flera anledningar. För det första är era existerande kunder själva hjärtat av företaget intäkter. Att bli av med en kund är ett stort minus, och minst lika negativt som det är positivt att värva en ny kund. Se till att ni håller reda på hur många av era kunder som lämnar er och be om feedback så att ni vet varför de lämnar er. På så sätt kan ni förhoppningsvis förbättra era chanser att behålla kunder i framtiden.

 

Problem: Låg konsumtion per kund

Mätbart försäljningsmål: Identifiera fler möjligheter för merförsäljning

Kanske är det så att era säljare lyckas avsluta sina sälj, men trots det är vinstmarginalen ändå låg? Ibland beror det på att kunden inte köper tillräckligt mycket av era produkter och tjänster. Se till att ni har ett MA/CRM-system konfigurerat på er hemsida som följer vad era kunder har tittat på, så att ni framöver kan använda dessa produkter eller tjänster för lead nurturing, exempelvis genom nyhetsbrev, skräddarsydda mail eller direkt från era säljare.

 

Closers kan hjälpa er att förbättra er försäljning

Closers är en headhuntingbyrå inom B2B som hittar de bästa säljarna till företag över hela Sverige. De säljare vi genom uppsökande metoder rekryterar kan erbjuda ditt företag den hjälp det behöver för att lyfta över konkurrensen. Läs mer om vad vi erbjuder här!

 

 

 

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer