kunskapsbank

Sätt mätbara försäljningsmål för att öka försäljningen

För att öka försäljningen krävs det att ni är medvetna om era styrkor och svagheter. Genom att sätta upp mätbara försäljningsmål kan ni med hjälp av data och pragmatisk metodik förbättra era processer och effektivisera er försäljning.

Alla vinstdrivande företag har som mål att öka sin försäljning och det finns olika sätt att nå dit. Ditt företag har kanske som mål att öka antalet leads, medan ett annat företag har som mål att öka antalet kunder som stannar kvar. I det här inlägget kommer vi ta en närmare titt olika slags mätbara försäljningsmål och hur ditt företag kan arbeta med dem för att uppnå tillväxt.

 

Problem: Det tar för lång tid att gå från första interaktionen till avtal

Mätbart försäljningsmål: Reducera cykeltid

Det som kallas cykeltid handlar om den tid det tar från det att dina säljare tar första kontakten med en kund till dess att ett avtal har skrivits på. Medan det givetvis är positivt att ett avtal nås kan det ibland ta så lång tid att möjligheter för annan försäljning går förlorad. Det finns trots allt bara ett visst antal timmar om dagen, och om dina säljare är upptagna med en kund är det tid som inte kan spenderas på en annan kund.

Det här kan ofta förbättras genom att automatisera delar av säljprocessen, gedigen research innan första kundkontakten och tydlig planering.

Problem: Våra säljare når inte ut till tillräckligt många potentiella kunder

Mätbart försäljningsmål: Öka antalet kvalificerade leads

Med fler kvalificerade leads har era säljare en större chans att sälja. Det finns många metoder för att generera fler leads, en handlar om samarbetet mellan marknad och sälj. Det kan till exempel röra sig om att gästblogga hos relevanta konkurrenter/kollegor för att på så sätt nå en ny publik eller att skapa innehåll på exempelvis LinkedIn. Oavsett vilken metod du väljer är det av två anledningar viktigt att mäta antalet leads ni genererar:

  1. Om era säljare inte lyckas sälja tillräckligt mycket via era leads är de inte tillräckligt kvalificerade, vilket innebär att metoden att samla in och bearbeta leads behöver ses över och någon form av leadscoring bör implementeras eller ses över.                                                       
  2. Om ni inte lyckas generera tillräckligt många leads är det inte nödvändigtvis innehållet som är undermåligt, det kan även vara så att ni helt enkelt inte når tillräckligt många potentiella leads. Det är tecken på att ni kan behöva se över er inbound marketingstrategi.

 

Problem: Företaget har en låg vinstmarginal

Mätbart försäljningsmål: Få ut mer intäkter från varje försäljning

Det kan finnas flera anledningar varför företagets vinstmarginal är låg. En anledning kan vara att säljare ger det mest förmånliga erbjudandet till kunder för lättvindigt. En strategi som oftast inte är hållbar i längden då man sänker det uppfattade värdet av det företaget erbjuder. Medan antalet sälj ser bra ut leder det inte till särskilt bra vinst då marginalen på varje affär/lead är låg. Se till att ni spårar och följer upp era säljares användning av rabatter och förmåner som ett verktyg att stänga en affär. Ibland är det givetvis nödvändigt, men ibland kanske mer bearbetning kan leda till en bättre affär.

 

Problem: Det kostar för mycket att hitta nya kunder

Mätbart försäljningsmål: Reducera de kostnader som är förknippade med kundförvärv

Att förvärva nya kunder kostar alltid pengar. Om vinstmarginalen är låg kan det bero på att ni spenderar för mycket pengar på er säljprocess. Genom att analysera samtliga delar av processen kan ni identifiera delar som inte ger tillräckligt bra avkastning. Ett sätt att trimma kostnaderna är att, som vi var inne på tidigare, generera kvalificerade leads så att era säljare inte spenderar tid på omöjliga uppdrag.

 

Problem: Kunder lämnar oss utan att vi vet varför

Mätbart försäljningsmål: Förbättra er kundretention

Att ha en metod för att spåra kundretention är viktigt av flera anledningar. För det första är era existerande kunder själva hjärtat av företaget intäkter. Att bli av med en kund är ett stort minus, och minst lika negativt som det är positivt att värva en ny kund. Se till att ni håller reda på hur många av era kunder som lämnar er och be om feedback så att ni vet varför de lämnar er. På så sätt kan ni förhoppningsvis förbättra era chanser att behålla kunder i framtiden.

 

Problem: Låg konsumtion per kund

Mätbart försäljningsmål: Identifiera fler möjligheter för merförsäljning

Kanske är det så att era säljare lyckas avsluta sina sälj, men trots det är vinstmarginalen ändå låg? Ibland beror det på att kunden inte köper tillräckligt mycket av era produkter och tjänster. Se till att ni har ett MA/CRM-system konfigurerat på er hemsida som följer vad era kunder har tittat på, så att ni framöver kan använda dessa produkter eller tjänster för lead nurturing, exempelvis genom nyhetsbrev, skräddarsydda mail eller direkt från era säljare.

 

Closers kan hjälpa er att förbättra er försäljning

Closers är en headhuntingbyrå inom B2B som hittar de bästa säljarna till företag över hela Sverige. De säljare vi genom uppsökande metoder rekryterar kan erbjuda ditt företag den hjälp det behöver för att lyfta över konkurrensen. Läs mer om vad vi erbjuder här!

 

 

 

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Sälj
Säljchefens främsta utmaningar

I en volatil, och ibland till och med oberäknelig, affärsvärld står säljchefer inför en rad utmaningar som kräver både skicklighet och anpassningsförmåga. Att leda ett framgångsrikt säljteam handlar inte bara om att sätta mål och följa upp resultat. Moderna säljchefer måste navigera genom komplexa marknadsförhållanden, hantera teknologiska förändringar och samtidigt utveckla sina team (och sig själva) för att möta kundernas ständigt växlande behov. I denna artikel utforskar vi de främsta utmaningarna som dagens säljchefer står inför, med särskilt fokus på utveckling av säljchefsrollen.

Läs mer
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer