I branschen talas det ofta om att rekrytera rätt talanger samt att headhunta de vassaste förmågorna, och ofta används dessa termer på ett sätt som får det att framstå att de betyder samma sak. Det finns dock viktiga skillnader – men vad är egentligen skillnaden mellan headhunting och rekrytering? Rekrytering och headhunting är två olika strategier som kan användas för att hitta personer som passar till ett speciellt jobb. I det här inlägget kommer vi att gå igenom vad det är som kännetecknar headhunting, vad det är som kännetecknar rekrytering och sedan se om det finns olika situationer då en viss strategi passar bättre än den andra.
Vad kännetecknar headhunting?
- En proaktiv process
Processen att headhunta kännetecknas av att den som headhuntar är proaktiv, det vill säga att den inte väntar på att kandidaten kommer till headhuntern utan tvärtom. På så sätt är det den som headhuntar som styr processen på ett annat sätt än inom traditionell rekrytering.
- En kompetensfokuserad process
Processen att headhunta kännetecknas även av att den är mer fokuserad på talang än på en position. Medan headhunters även har som uppdrag att fylla positioner blir det naturligt att processen istället handlar om personerna och kompetensen som headhuntern riktar in sig på snarare än den position som ska fyllas.
- Fler potentiella kandidater
I och med att en headhunter inte väntar på att ansökningar ska trilla in, utan istället arbetar aktivt med att hitta kompetens och talang, har de möjlighet att styra över antalet potentiella kandidater. Själva poolen över intressanta kandidater blir även större när man även kan räkna med de som redan har ett jobb, men som eventuellt är intresserade av att söka sig vidare i karriären.
- Hittar kandidater med specifikt utvalda kompetenser eller erfarenheter
Både headhunters och rekryterare letar efter specifika kompetenser, men en headhunter räknar även med passiva kandidater i sin sökning. Dessa passiva kandidater är kandidater som inte aktivt söker nya möjligheter, men som besitter viktig kompetens och ofta jobbar för en konkurrent. Även om de inte aktivt söker nya möjligheter är de ofta villiga att lämna sin nuvarande arbetsgivare om det är ett smart val för deras karriär. Enligt en undersökning av Willis Towers Watson är över 70 procent villiga att byta jobb om möjligheten är rätt.
- Säljfokus
I och med att det är headhuntern som når ut till kandidaten och inte tvärtom blir det mer av ett säljfokus för den som headhuntar. Det innebär att den som headhuntar måste sälja in det nya jobbet, den nya positionen eller den nya möjligheten, vilket rekryteraren inte behöver göra då den kan vara säker på att den som sökt sig till jobbet redan är intresserad av det. Här kan du även läsa om 3 tips från en headhunter!
Vad kännetecknar rekrytering?
- En reaktiv process
Rekrytering går ut på att en platsannons skapas och att kandidater sedan söker sig till företaget. Medan det finns många olika strategier för att hitta rätt kandidater även inom rekrytering, innebär det här att processen blir mer reaktiv då man endast har de kandidater som söker den lediga tjänsten att arbeta med.
- En jobbfokuserad process
Rekrytering har som mål att fylla en position, vilket innebär att fokus i processen framförallt har med det att göra. Om tio personer söker sig till ett jobb är det inte säkert att företaget har hittat den perfekta personen för jobbet, men behovet av att anlita en person till tjänsten kan då behöva styra hur snabbt processen går.
- Färre potentiella kandidater
Medan det här varierar beroende på vad det är för jobb som ska fyllas och under vilka omständigheter det sker är det naturligtvis så att antalet möjliga kandidater blir färre om man inte aktivt söker upp de som redan har ett jobb.
- Hittar kandidater som söker sig specifikt till ditt företag
En av de mest positiva aspekterna med rekrytering är att de kandidater som rekryteraren pratar med redan är intresserade av att arbeta för organisationen. Medan en kandidat antagligen söker sig till flera jobb samtidigt, hade personen troligen inte sökt sig till ditt företag om det inte fanns något intresse.
- HR-fokus
De som arbetar som rekryterare har ofta även andra arbetsuppgifter, framförallt om de jobbar internt på företaget. På så sätt blir det mer av ett HR-fokus än ett säljfokus.
Vilken strategi är bäst?
Det är en fråga som beror på ett flertal olika faktorer. Headhunting är oftast bäst när man ska hitta precis rätt kompetens till ett jobb som kräver det. Om det finns få personer på kandidatmarknaden som har den expertkunskap som krävs för att lyckas i en viss typ av position blir det nästintill omöjligt att attrahera de kandidaterna om man inte specifikt vänder sig till de som har kompetensen. Rekrytering å andra sidan är ofta ett bättre val för arbeten som inte har lika höga kompetenskrav då rekrytering går snabbare och kan fylla fler positioner snabbare. Det finns med andra ord inte ett direkt svar på frågan om vilken strategi som är bäst, utan det beror helt enkelt på vad det är för position som ska fyllas.
Efter att ha läst den här artikeln hoppas vi att skillnaden på rekrytering och headhunting har blivit tydlig. Vi på Closers är specialiserade på headhunting för att hitta den perfekta kandidaten som har exakt den kompetens som krävs på ditt företag. Det innebär att vi har tillsatt över 1 000 tillsatta positioner inom B2B-försäljning och marknadsföring med hög kundnöjdhet. Läs mer om hur vi jobbar med headhunting här, och kontakta oss om du vill ha hjälp med att hitta rätt kandidat!