kunskapsbank

Så rekryterar du inom SaaS

Closers har nått en ny milstolpe – vi har tillsatt den 100e positionen inom SaaS-området! För att fira det, har vi samlat våra 4 bästa tips på hur du ska göra för att hitta de bästa säljtalangerna när du rekryterar inom SaaS.

Closers har nått en ny milstolpe – vi har tillsatt den 100e positionen inom SaaS! I vårt arbete med att bygga Sveriges säljorganisationer har vi nu gjort hundra tillsättningar inom SaaS-området. På alla nivåer – från junior till CxO – och över hela sales funneln från SDR till Customer Success.

För att fira våra hundra tillsättningar inom SaaS bjuder vi här på våra 4 bästa tips på hur du ska tänka för att lyckas vid rekrytering av SaaS-säljare.

 

Vidga vyerna

SaaS-branschen är just nu inne i en explosiv tillväxt. Enligt Gartner har SaaS-företagens värde ökat femfaldigt mellan 2015 och 2021, och under 2022 förväntas branschen att se sin hittills största årliga tillväxtökning. Den här snabba tillväxten innebär att det finns en begränsad marknad med erfarna kandidater. Trots det är det många företag som låser sig vid att kandidaterna ska ha specifika branschkunskaper och ett visst antal års erfarenhet. Det är något som lätt leder till att rekryteringsprocessen tar för lång tid eller inte leder någonstans alls.

Lösningen ligger i att vidga vyerna i letandet efter rätt person. Att rekrytera någon från en annan bransch kan inte bara leda till den bästa säljtalangen för just din verksamhet, det kan också ge unika perspektiv och bredare nätverk, vilket kan ge er ett försprång.

 

Några tips när du rekryterar utifrån andra branscher:

 

  • Identifiera vilka andra branscher ni kan rikta in er på. Vilka produkter/tjänster kan en potentiell säljare ha arbetat med tidigare? Vilka förmågor och säljsätt kan utvecklas till att passa ert område?

 

  • Har den utvalda personen en teknisk förståelse, och förmåga att sätta sig in i er SaaS-lösning?

 

  • SaaS handlar om att sälja ett värde. Kan den här personen snabbt sätta sig in i era kunders vardag och behov för att förmedla det värdet på ett säljande sätt?

 

Läs om hur Lyyti, ett bolag inom Event Management System, hittade precis rätt säljare genom att söka utanför SaaS-branschen

 

Se till potentialen

Det är vanligt att SaaS-bolag vill komma igång så snabbt som möjligt. Det kan leda till att fokus hamnar på snabba resultat, medan utveckling och långsiktigt värde kommer i skymundan. Den bästa säljaren är den som har en utvecklingspotential och som har lätt för att se nya möjligheter. När du letar efter förmågor med stor utvecklingspotential, titta gärna på följande punkter:

 

  • Hur ser den här personens utvecklingsresa ut? Vad har hen åstadkommit i sina tidigare positioner? Vilka resultat har personen uppnått, och vilka egenskaper är det som har lett till de resultaten?

 

  • Är personen nyfiken och lättlärd? Hur ser erfarenheterna av att lära sig nya saker och nya områden ut?

 

  • Hur ser den här personens sociala förmågor ut? Är det någon som är bra på att bygga nätverk och på att skapa goda relationer med kunder?

 

  • Är det en person som passar in i er företagskultur?

 

Sälj positionen som en möjlighet

Det är en kamp om kandidaterna. Därför behöver ni vara aktiva i er rekryteringsprocess. Ni behöver sälja in en möjlighet, inte annonsera ut en position. Fokusera på varför de ska börja jobba åt just er. Vad kan ni erbjuda som ingen annan kan? Lyft fram varför ni kommer att lyckas med det ni gör, och att det här är en chans att bygga en karriär och att utvecklas som både säljare och människa.

 

Se till att också nå de kandidater som inte aktivt letar nytt jobb

Ska du kunna nå de allra bästa talangerna behöver du leta bortom de som söker jobb och svarar på annonser. Du behöver identifiera de som verkligen skulle passa in och som kan tillföra precis det din organisation behöver.

Att lyckas med den här typen av headhunting kräver både tid, branschinsikter och välbyggda nätverk. Saknar du det kan det vara mer effektivt och lönsamt att ta in hjälp. Här kan du läsa om hur streaming media-bolaget Qbrick fick hjälp med att hitta precis rätt personer, och hur de kunde sälja in rollerna som en möjlighet till dem.

 

100 tillsatta positioner i SaaS/tech-industrin.

Här kan du läsa mer om de tillsättningar där vi fått förtroendet att stärka eller bygga upp säljorganisationer hos SaaS/tech-bolag.

 

Behöver du hjälp med SaaS-rekrytering?

Nu fortsätter Closers arbetet med att hjälpa ännu fler SaaS-bolag i Norden att bygga sina kommersiella organisationer på rätt sätt och med rätt säljare och säljledare. Är ni också i behov av att bygga eller stärka er säljorganisation? Ta kontakt med oss här så hör vi av oss direkt.

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer
två säljkollegor
  • Closers
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Time management för säljare

Hur effektiv är du på jobbet? Undersökningar pekar på att säljare bara säljer under en tredjedel av sin arbetstid. Resten av tiden slösas bort på oviktiga uppgifter, distraktioner och dålig planering. Med rätt time management kan du använda din tid mer effektivt, fokusera på rätt uppgifter och få mer gjort. Här får du konkreta effektivitetstips som ger dig mer struktur och bättre resultat samtidigt som du håller stressen borta.

Läs mer
möte mellan en säljare och en kund
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Hantera obeslutsamhet och stäng fler affärer

Att ställas inför en potentiell kund som tvekar är värre än möta en som nekar. Obeslutsamma kunder kan ta mycket av din tid och energi bara för att dra sig ur när affären närmar sig stängning. Ska du kunna bemöta den här tvekan på rätt sätt behöver du förstå hur du ska hantera obeslutsamhet som grundas i rädslan för att göra ett misstag. Här är strategierna som skapar trygghet och hjälper dig att guida oroliga kunder mot en lyckad affär för alla parter.

Läs mer
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer