kunskapsbank

Framtidens försäljning – de som satsar digitalt har mycket att vinna

Digitaliseringen har inte lämnat någon bransch oberörd. De som lyckas bäst just nu, oavsett om det rör sig om försäljning, marknad, produktion eller leverans, är de som har lutat sig mot digitala satsningar. I det här inlägget tar vi en närmare titt på hur den närmsta framtiden ser ut för försäljningsyrket, vad det är företag borde satsa på och hur morgondagens beslutsfattare kan nås.

Ingen har kunnat undgå att 2020-talet har börjat. Digitaliseringen var redan i full gång vid årets start, men i och med COVID-19-pandemin blev både privatpersoner och företag allt mer beroende av tekniken för att kunna kommunicera. Det är något vi ser i alla möjliga branscher och just nu diskuteras det mycket om huruvida trenden kommer fortsätta även efter att pandemin är över. Med det i åtanke tar vi i det här inlägget en titt på hur framtiden för försäljning ser ut.

 

Nya, digitala beteendemönster

Vi har blivit allt mer digitala i vår kommunikation. Enligt en rapport från Gartner förutspår de att 80 procent av all B2B-interaktion mellan leverantörer och köpare kommer att ske via digitala kanaler. Det finns många fördelar med att bli mer digitala, så detta är troligtvis inte bara en kortvarig reaktion på att inte kunnat resa och träffas som vanligt.

  • Mer kostnadseffektivt

Att sköta kommunikation och interaktion digitalt sparar mycket pengar, på två sätt. Till att börja med slipper företag resekostnader, vilket inte är en försumbar kostnad för verksamheten. Dessutom tar resor mycket tid från viktiga beslutsfattare, tid som kan spenderas bättre på andra saker som för verksamheten framåt. Det är med andra ord både en fråga om kostnad och möjlighet.

  • Miljömedvetenhet

Världen blir allt mer miljömedveten; inte minst de yngre generationerna ser detta som en väldigt viktig fråga. Det innebär att företag som har en yngre målgrupp kan tjäna på att positionera sig som ett miljömedvetet företag.

  • Produktivitetsvinster

Digitala möten blir mindre en social träff och mer ett fokuserat arbete. Att sitta i ett konferensrum och äta bullar leder helt enkelt lättare till att folk sitter lite längre än vad de egentligen behöver. Riktigt lika mysigt är det inte att sitta framför datorn i ett Zoom- eller Teams-möte.

 

Nya verktyg i säljarens verktygslåda

En sak är säker; gårdagens säljstrategier fungerar inte på dagens marknad. När vi rör oss allt mer mot digitala kanaler, och när beslutsfattare ersätts av en yngre generation, då krävs det även att våra säljstrategier utvecklas.

Moderna säljare använder digitala verktyg som skapar relationer och som bygger varumärken. Säljare använder redan verktyg som automatiserar många delar av deras arbetsflöden och det är något som bara kommer att fortsätta att utvecklas. AI, maskininlärning och automatisering underlättar många av de uppgifter som hindrar säljaren från att vara i kontakt med sina kunder. Det kan exempelvis handla om samtalsregister, research eller säljdata.

Det pratas allt mer om hur säljarens roll redan nu har förändrats i och med automatiseringen. Så kallade robocalls är exempelvis väldigt populära i USA, även om de är kontroversiella. Vi törs dock påstå att säljarens roll aldrig helt kan automatiseras bort, då en så stor del av konsten ligger i sociala beståndsdelar. Med andra ord, tekniken amplifierar snarare än ersätter.

 

Magkänsla ersätts av kalla, hårda siffror

En trend som vi inte tror kommer avta är hur magkänsla mer och mer ersätts av kalla, hårda siffror. Tidigare hade man inte de kvantitativa redskap som vi har tillgång till i dag. Siffror, statistik och rapporter tas ofta automatiskt fram av säljarens stödsystem, vilket innebär att säljaren allt mer förlitar sig på de faktiska siffrorna: hur mycket säljarens lösning kan generera åt kunden, hur många som kommer att nås av en ny satsning och så vidare.

Tiffani Bova, tidigare analytiker på stora CRM-plattformen Salesforce håller med om detta. Hon sade i en intervju att framtiden för försäljning är kontextuell, datadriven och intelligent. Att de säljare som presterar bättre än andra klarar av att tackla dessa områden och forma dem efter vad som passar bäst för deras företag.  Företag som rör sig mot kalla, hårda siffror, blir troligtvis de som presterar bäst under 2020-talet och framåt.

 

Closers hittar framtidens säljare

Om du letar efter säljare som kan hjälpa ditt företag nu och i framtiden, då bör du kontakta Closers. Vi hjälper företag att identifiera rätt B2B-säljare headhunting. Läs mer om vår metod ”under radarn” här. Vi kan även hjälpa företag i alla delar av rekryteringsprocessen, oavsett om det rör sig om arbetsprover, interimsuppdrag eller social selling. Kontakta oss för att lära dig mer!

 

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer
två säljkollegor
  • Closers
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Time management för säljare

Hur effektiv är du på jobbet? Undersökningar pekar på att säljare bara säljer under en tredjedel av sin arbetstid. Resten av tiden slösas bort på oviktiga uppgifter, distraktioner och dålig planering. Med rätt time management kan du använda din tid mer effektivt, fokusera på rätt uppgifter och få mer gjort. Här får du konkreta effektivitetstips som ger dig mer struktur och bättre resultat samtidigt som du håller stressen borta.

Läs mer
möte mellan en säljare och en kund
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Hantera obeslutsamhet och stäng fler affärer

Att ställas inför en potentiell kund som tvekar är värre än möta en som nekar. Obeslutsamma kunder kan ta mycket av din tid och energi bara för att dra sig ur när affären närmar sig stängning. Ska du kunna bemöta den här tvekan på rätt sätt behöver du förstå hur du ska hantera obeslutsamhet som grundas i rädslan för att göra ett misstag. Här är strategierna som skapar trygghet och hjälper dig att guida oroliga kunder mot en lyckad affär för alla parter.

Läs mer
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer