kunskapsbank

Framtidens försäljning – de som satsar digitalt har mycket att vinna

Digitaliseringen har inte lämnat någon bransch oberörd. De som lyckas bäst just nu, oavsett om det rör sig om försäljning, marknad, produktion eller leverans, är de som har lutat sig mot digitala satsningar. I det här inlägget tar vi en närmare titt på hur den närmsta framtiden ser ut för försäljningsyrket, vad det är företag borde satsa på och hur morgondagens beslutsfattare kan nås.

Ingen har kunnat undgå att 2020-talet har börjat. Digitaliseringen var redan i full gång vid årets start, men i och med COVID-19-pandemin blev både privatpersoner och företag allt mer beroende av tekniken för att kunna kommunicera. Det är något vi ser i alla möjliga branscher och just nu diskuteras det mycket om huruvida trenden kommer fortsätta även efter att pandemin är över. Med det i åtanke tar vi i det här inlägget en titt på hur framtiden för försäljning ser ut.

 

Nya, digitala beteendemönster

Vi har blivit allt mer digitala i vår kommunikation. Enligt en rapport från Gartner förutspår de att 80 procent av all B2B-interaktion mellan leverantörer och köpare kommer att ske via digitala kanaler. Det finns många fördelar med att bli mer digitala, så detta är troligtvis inte bara en kortvarig reaktion på att inte kunnat resa och träffas som vanligt.

  • Mer kostnadseffektivt

Att sköta kommunikation och interaktion digitalt sparar mycket pengar, på två sätt. Till att börja med slipper företag resekostnader, vilket inte är en försumbar kostnad för verksamheten. Dessutom tar resor mycket tid från viktiga beslutsfattare, tid som kan spenderas bättre på andra saker som för verksamheten framåt. Det är med andra ord både en fråga om kostnad och möjlighet.

  • Miljömedvetenhet

Världen blir allt mer miljömedveten; inte minst de yngre generationerna ser detta som en väldigt viktig fråga. Det innebär att företag som har en yngre målgrupp kan tjäna på att positionera sig som ett miljömedvetet företag.

  • Produktivitetsvinster

Digitala möten blir mindre en social träff och mer ett fokuserat arbete. Att sitta i ett konferensrum och äta bullar leder helt enkelt lättare till att folk sitter lite längre än vad de egentligen behöver. Riktigt lika mysigt är det inte att sitta framför datorn i ett Zoom- eller Teams-möte.

 

Nya verktyg i säljarens verktygslåda

En sak är säker; gårdagens säljstrategier fungerar inte på dagens marknad. När vi rör oss allt mer mot digitala kanaler, och när beslutsfattare ersätts av en yngre generation, då krävs det även att våra säljstrategier utvecklas.

Moderna säljare använder digitala verktyg som skapar relationer och som bygger varumärken. Säljare använder redan verktyg som automatiserar många delar av deras arbetsflöden och det är något som bara kommer att fortsätta att utvecklas. AI, maskininlärning och automatisering underlättar många av de uppgifter som hindrar säljaren från att vara i kontakt med sina kunder. Det kan exempelvis handla om samtalsregister, research eller säljdata.

Det pratas allt mer om hur säljarens roll redan nu har förändrats i och med automatiseringen. Så kallade robocalls är exempelvis väldigt populära i USA, även om de är kontroversiella. Vi törs dock påstå att säljarens roll aldrig helt kan automatiseras bort, då en så stor del av konsten ligger i sociala beståndsdelar. Med andra ord, tekniken amplifierar snarare än ersätter.

 

Magkänsla ersätts av kalla, hårda siffror

En trend som vi inte tror kommer avta är hur magkänsla mer och mer ersätts av kalla, hårda siffror. Tidigare hade man inte de kvantitativa redskap som vi har tillgång till i dag. Siffror, statistik och rapporter tas ofta automatiskt fram av säljarens stödsystem, vilket innebär att säljaren allt mer förlitar sig på de faktiska siffrorna: hur mycket säljarens lösning kan generera åt kunden, hur många som kommer att nås av en ny satsning och så vidare.

Tiffani Bova, tidigare analytiker på stora CRM-plattformen Salesforce håller med om detta. Hon sade i en intervju att framtiden för försäljning är kontextuell, datadriven och intelligent. Att de säljare som presterar bättre än andra klarar av att tackla dessa områden och forma dem efter vad som passar bäst för deras företag.  Företag som rör sig mot kalla, hårda siffror, blir troligtvis de som presterar bäst under 2020-talet och framåt.

 

Closers hittar framtidens säljare

Om du letar efter säljare som kan hjälpa ditt företag nu och i framtiden, då bör du kontakta Closers. Vi hjälper företag att identifiera rätt B2B-säljare headhunting. Läs mer om vår metod ”under radarn” här. Vi kan även hjälpa företag i alla delar av rekryteringsprocessen, oavsett om det rör sig om arbetsprover, interimsuppdrag eller social selling. Kontakta oss för att lära dig mer!

 

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Headhunting
  • Säljare
Nycklarna som får dina account executives att sälja mer – och bättre

Dina account executives är kärnan i din säljavdelning. De prospekterar, bygger och vårdar kundrelationer, och framför allt så säljer de. Det är deras insatser som i slutänden drar in intäkterna till ert företag.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Rekrytering
Rekrytera VD? Strategierna för att välja rätt ledare

Det blir allt viktigare att rekrytera rätt VD nu när marknadsklimatet är mer oförutsägbart, snabbföränderligt och hårt konkurrensutsatt. Rätt ledare kan navigera verksamheten mot dess mål samt attrahera andra duktiga ledare och medarbetare.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
Så kan du som chef motivera dina anställda: Effektiva strategier för att höja engagemanget

Att motivera dina medarbetare är en av dina viktigaste uppgifter som chef. Motiverade säljare är mer drivna och produktiva, de samarbetar bättre och stärker teamet och sina kollegor, de skapar goda kundrelationer och inte minst trivs de och stannar kvar.

Läs mer
  • Rekrytering
Nu har Closers tillsatt 100+ positioner inom IT-branschen

Closers har nått en ny milstolpe! Vi har nyligen rekryterat den 100e positionen inom IT-branschen med hundra procent uppsökande metoder.

Läs mer
  • Headhunting
  • Rekrytering
Vägen till en lyckad chefsrekrytering – så hittar ni rätt kompetens

Chefsrekrytering är mer utmanande än annan rekrytering. En chefsroll påverkar inte bara resultaten i verksamheten, den är också avgörande för om medarbetarna trivs och presterar eller om de börjar leta nytt jobb. Därför är det viktigt att vara noggrann och ta rekryteringsprocessen på allvar för att hitta rätt person för chefsrollen. Här är tipsen och metoderna för hur ni tydligt formulerar vem det är ni behöver och hur ni går till väga för att hitta den rätta chefen.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Rekrytering
Så bygger ni en stark marknadsavdelning

Vad behöver du för att kunna komponera ihop en stark och framtidssäker marknadsavdelning? Vilka roller och vilken kompetens krävs för att kunna möta dagens (och morgondagens) utmaningar? Här får du veta hur du kan tänka strategiskt för att kunna bygga en stark marknadsavdelning, samt hur du behåller dina stjärnor inom den.

Läs mer