kunskapsbank

Framtidens försäljning – de som satsar digitalt har mycket att vinna

Digitaliseringen har inte lämnat någon bransch oberörd. De som lyckas bäst just nu, oavsett om det rör sig om försäljning, marknad, produktion eller leverans, är de som har lutat sig mot digitala satsningar. I det här inlägget tar vi en närmare titt på hur den närmsta framtiden ser ut för försäljningsyrket, vad det är företag borde satsa på och hur morgondagens beslutsfattare kan nås.

Ingen har kunnat undgå att 2020-talet har börjat. Digitaliseringen var redan i full gång vid årets start, men i och med COVID-19-pandemin blev både privatpersoner och företag allt mer beroende av tekniken för att kunna kommunicera. Det är något vi ser i alla möjliga branscher och just nu diskuteras det mycket om huruvida trenden kommer fortsätta även efter att pandemin är över. Med det i åtanke tar vi i det här inlägget en titt på hur framtiden för försäljning ser ut.

 

Nya, digitala beteendemönster

Vi har blivit allt mer digitala i vår kommunikation. Enligt en rapport från Gartner förutspår de att 80 procent av all B2B-interaktion mellan leverantörer och köpare kommer att ske via digitala kanaler. Det finns många fördelar med att bli mer digitala, så detta är troligtvis inte bara en kortvarig reaktion på att inte kunnat resa och träffas som vanligt.

  • Mer kostnadseffektivt

Att sköta kommunikation och interaktion digitalt sparar mycket pengar, på två sätt. Till att börja med slipper företag resekostnader, vilket inte är en försumbar kostnad för verksamheten. Dessutom tar resor mycket tid från viktiga beslutsfattare, tid som kan spenderas bättre på andra saker som för verksamheten framåt. Det är med andra ord både en fråga om kostnad och möjlighet.

  • Miljömedvetenhet

Världen blir allt mer miljömedveten; inte minst de yngre generationerna ser detta som en väldigt viktig fråga. Det innebär att företag som har en yngre målgrupp kan tjäna på att positionera sig som ett miljömedvetet företag.

  • Produktivitetsvinster

Digitala möten blir mindre en social träff och mer ett fokuserat arbete. Att sitta i ett konferensrum och äta bullar leder helt enkelt lättare till att folk sitter lite längre än vad de egentligen behöver. Riktigt lika mysigt är det inte att sitta framför datorn i ett Zoom- eller Teams-möte.

 

Nya verktyg i säljarens verktygslåda

En sak är säker; gårdagens säljstrategier fungerar inte på dagens marknad. När vi rör oss allt mer mot digitala kanaler, och när beslutsfattare ersätts av en yngre generation, då krävs det även att våra säljstrategier utvecklas.

Moderna säljare använder digitala verktyg som skapar relationer och som bygger varumärken. Säljare använder redan verktyg som automatiserar många delar av deras arbetsflöden och det är något som bara kommer att fortsätta att utvecklas. AI, maskininlärning och automatisering underlättar många av de uppgifter som hindrar säljaren från att vara i kontakt med sina kunder. Det kan exempelvis handla om samtalsregister, research eller säljdata.

Det pratas allt mer om hur säljarens roll redan nu har förändrats i och med automatiseringen. Så kallade robocalls är exempelvis väldigt populära i USA, även om de är kontroversiella. Vi törs dock påstå att säljarens roll aldrig helt kan automatiseras bort, då en så stor del av konsten ligger i sociala beståndsdelar. Med andra ord, tekniken amplifierar snarare än ersätter.

 

Magkänsla ersätts av kalla, hårda siffror

En trend som vi inte tror kommer avta är hur magkänsla mer och mer ersätts av kalla, hårda siffror. Tidigare hade man inte de kvantitativa redskap som vi har tillgång till i dag. Siffror, statistik och rapporter tas ofta automatiskt fram av säljarens stödsystem, vilket innebär att säljaren allt mer förlitar sig på de faktiska siffrorna: hur mycket säljarens lösning kan generera åt kunden, hur många som kommer att nås av en ny satsning och så vidare.

Tiffani Bova, tidigare analytiker på stora CRM-plattformen Salesforce håller med om detta. Hon sade i en intervju att framtiden för försäljning är kontextuell, datadriven och intelligent. Att de säljare som presterar bättre än andra klarar av att tackla dessa områden och forma dem efter vad som passar bäst för deras företag.  Företag som rör sig mot kalla, hårda siffror, blir troligtvis de som presterar bäst under 2020-talet och framåt.

 

Closers hittar framtidens säljare

Om du letar efter säljare som kan hjälpa ditt företag nu och i framtiden, då bör du kontakta Closers. Vi hjälper företag att identifiera rätt B2B-säljare headhunting. Läs mer om vår metod ”under radarn” här. Vi kan även hjälpa företag i alla delar av rekryteringsprocessen, oavsett om det rör sig om arbetsprover, interimsuppdrag eller social selling. Kontakta oss för att lära dig mer!

 

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer
En kvinnlig kollega med läsplatta, tillsammans med en manlig och kvinnlig kollega som står och pratar
  • Sälj
AI för att stötta säljare och SDR i sitt dagliga arbete

AI är ett smart verktyg för att effektivisera tidsödande processer och för att analysera data som visar var de bästa affärerna finns. Så här kan du som säljare eller SDR använda AI-verktyg för att arbeta effektivare i din vardag och få datadrivna insikter i vilka potentiella kunder som har bäst chans att konvertera. Så att du kan överträffa dina resultat.

Läs mer
Kvinnlig cmo som sitter med sin laptop på kontor
  • Marknadsföring
Vad krävs för att lyckas i rollen som CMO på en digital marknad?

Dagens marknadsföring blir allt mer digitaliserad och teknikorienterad. Det här ställer fler och nya krav på CMO-rollen. Vad behöver en modern marknadschef egentligen vara bra på? Vilka förmågor och kompetenser krävs för att lyckas med dagens datadrivna marknadsföring? Handlar det bara om att analysera data och digitalisera marknadsföringsinsatserna? Eller behövs det fortfarande en känsla för kreativitet och god storytelling? Här får du svaret på vad dagens CMO behöver för att lyckas.

Läs mer
Kollegor på en startup som sitter i möte
  • Sälj
Så här tar du dig igenom Valley of Death när du skalar upp din SaaS-startup

SaaS-startups inom B2B ställs inför många utmaningar under sin tillväxtresa. Det är långt ifrån alla som klarar av att navigera fallgroparna som dyker upp när det är dags att skala upp verksamheten. De här svåra faserna under tillväxtresan kallas för Valley of Death. Här får du reda på vilka utmaningar din SaaS-startup kommer att ställas inför under sin resa, vilka de vanligaste fallgroparna är, samt hur du tar dig förbi dem så att ditt företag kan bli framgångsrikt.

Läs mer