kunskapsbank

Framtidens försäljning – de som satsar digitalt har mycket att vinna

Digitaliseringen har inte lämnat någon bransch oberörd. De som lyckas bäst just nu, oavsett om det rör sig om försäljning, marknad, produktion eller leverans, är de som har lutat sig mot digitala satsningar. I det här inlägget tar vi en närmare titt på hur den närmsta framtiden ser ut för försäljningsyrket, vad det är företag borde satsa på och hur morgondagens beslutsfattare kan nås.

Ingen har kunnat undgå att 2020-talet har börjat. Digitaliseringen var redan i full gång vid årets start, men i och med COVID-19-pandemin blev både privatpersoner och företag allt mer beroende av tekniken för att kunna kommunicera. Det är något vi ser i alla möjliga branscher och just nu diskuteras det mycket om huruvida trenden kommer fortsätta även efter att pandemin är över. Med det i åtanke tar vi i det här inlägget en titt på hur framtiden för försäljning ser ut.

 

Nya, digitala beteendemönster

Vi har blivit allt mer digitala i vår kommunikation. Enligt en rapport från Gartner förutspår de att 80 procent av all B2B-interaktion mellan leverantörer och köpare kommer att ske via digitala kanaler. Det finns många fördelar med att bli mer digitala, så detta är troligtvis inte bara en kortvarig reaktion på att inte kunnat resa och träffas som vanligt.

  • Mer kostnadseffektivt

Att sköta kommunikation och interaktion digitalt sparar mycket pengar, på två sätt. Till att börja med slipper företag resekostnader, vilket inte är en försumbar kostnad för verksamheten. Dessutom tar resor mycket tid från viktiga beslutsfattare, tid som kan spenderas bättre på andra saker som för verksamheten framåt. Det är med andra ord både en fråga om kostnad och möjlighet.

  • Miljömedvetenhet

Världen blir allt mer miljömedveten; inte minst de yngre generationerna ser detta som en väldigt viktig fråga. Det innebär att företag som har en yngre målgrupp kan tjäna på att positionera sig som ett miljömedvetet företag.

  • Produktivitetsvinster

Digitala möten blir mindre en social träff och mer ett fokuserat arbete. Att sitta i ett konferensrum och äta bullar leder helt enkelt lättare till att folk sitter lite längre än vad de egentligen behöver. Riktigt lika mysigt är det inte att sitta framför datorn i ett Zoom- eller Teams-möte.

 

Nya verktyg i säljarens verktygslåda

En sak är säker; gårdagens säljstrategier fungerar inte på dagens marknad. När vi rör oss allt mer mot digitala kanaler, och när beslutsfattare ersätts av en yngre generation, då krävs det även att våra säljstrategier utvecklas.

Moderna säljare använder digitala verktyg som skapar relationer och som bygger varumärken. Säljare använder redan verktyg som automatiserar många delar av deras arbetsflöden och det är något som bara kommer att fortsätta att utvecklas. AI, maskininlärning och automatisering underlättar många av de uppgifter som hindrar säljaren från att vara i kontakt med sina kunder. Det kan exempelvis handla om samtalsregister, research eller säljdata.

Det pratas allt mer om hur säljarens roll redan nu har förändrats i och med automatiseringen. Så kallade robocalls är exempelvis väldigt populära i USA, även om de är kontroversiella. Vi törs dock påstå att säljarens roll aldrig helt kan automatiseras bort, då en så stor del av konsten ligger i sociala beståndsdelar. Med andra ord, tekniken amplifierar snarare än ersätter.

 

Magkänsla ersätts av kalla, hårda siffror

En trend som vi inte tror kommer avta är hur magkänsla mer och mer ersätts av kalla, hårda siffror. Tidigare hade man inte de kvantitativa redskap som vi har tillgång till i dag. Siffror, statistik och rapporter tas ofta automatiskt fram av säljarens stödsystem, vilket innebär att säljaren allt mer förlitar sig på de faktiska siffrorna: hur mycket säljarens lösning kan generera åt kunden, hur många som kommer att nås av en ny satsning och så vidare.

Tiffani Bova, tidigare analytiker på stora CRM-plattformen Salesforce håller med om detta. Hon sade i en intervju att framtiden för försäljning är kontextuell, datadriven och intelligent. Att de säljare som presterar bättre än andra klarar av att tackla dessa områden och forma dem efter vad som passar bäst för deras företag.  Företag som rör sig mot kalla, hårda siffror, blir troligtvis de som presterar bäst under 2020-talet och framåt.

 

Closers hittar framtidens säljare

Om du letar efter säljare som kan hjälpa ditt företag nu och i framtiden, då bör du kontakta Closers. Vi hjälper företag att identifiera rätt B2B-säljare headhunting. Läs mer om vår metod ”under radarn” här. Vi kan även hjälpa företag i alla delar av rekryteringsprocessen, oavsett om det rör sig om arbetsprover, interimsuppdrag eller social selling. Kontakta oss för att lära dig mer!

 

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Säljchef som leder sitt team
  • Sälj
Självledarskap för säljchefen

Ska du som säljchef kunna leda andra behöver du först kunna leda dig själv. Självledarskap bygger på självmedvetenhet, målsättningar, kunskap och andra utvecklingsområden. När du utvecklar dig själv som ledare kan du också inspirera andra till utveckling, vilket leder vidare till bättre resultat. Här är principerna inom självledarskap som gör dig till en bättre och mer framgångsrik säljchef.

Läs mer
Säljare som står i fönster i telefon
  • Sälj
Utmaningarna dagens säljare står inför

Snabba förändringar leder till nya utmaningar för dig som säljare. I dag behöver du vara redo att tackla allt från krav på en personligare köpresa till brist på högkvalitativa leads och långa säljcykler som involverar flera beslutsfattare. Här får du veta vilka som är de vanligaste utmaningarna för säljare 2024, och hur du kan vända dem till möjligheter så att du kan överträffa dina försäljningsmål.

Läs mer
Sälj och marknad som jobbar tillsammans
  • Marknadsföring
  • Sälj
Sales- och marketing alignment – så skapar ni fler affärer med smarketing

Ett närmare samarbete mellan sälj och marknad leder till bättre strategier och starkare affärsresultat. Bland annat genom att det blir lättare att kvalificera leads och att dela viktiga insikter. Men det kan vara en utmaning att få två avdelningar med olika uppgifter och arbetssätt att samarbeta effektivt. Här är de många fördelarna med att förena sälj och marknad i en gemensam smarketing-strategi, och hur ni lyckas maximera det samarbetet.

Läs mer
Kvinnlig marknadschef med 2 kollegor framför
  • Interim
  • Marknadsföring
Vilka egenskaper söker företag hos en interim marknadschef?

En interim marknadschef har förmågan att snabbt och effektivt lösa marknadsavdelningens omedelbara behov och särskilda utmaningar. Att rekrytera en interim marknadschef följer dock en annan process än den vanliga chefsrekryteringen. Ska den interima marknadschefen kunna lyckas med att komma in utifrån, och dessutom snabbt kunna genomföra ett förändringsarbete krävs det specifika förmågor. Titta efter dessa egenskaper hos en interim marknadschef för att få en god matchning till marknadsavdelningens konkreta behov. Vilka direkta kompetenser behövs för att lösa dem?

Läs mer
Kvinna och man i soffa som har möte
  • Chefsrekrytering
  • Interim
  • Marknadsföring
Vad kostar en interim chefsrekrytering inom marknadsföring?

Att ta in en interimschef för verksamhetens marknadsföring är ett effektivt sätt att få in särskild kompetens och erfarenhet, som snabbt kan gå in och lösa marknadsavdelningens utmaningar. Expertkunskap kommer dock med en prislapp. Så vad beror den kostnaden på? Och vad får du för pengarna när du väljer en interim chefsrekrytering för marknadsföringen? Att välja interim är kostnadseffektivt i längden när du ser till vad interimschefen tillför i form av besparingar, högre effektivitet och konkurrensfördelar. Så här ska du räkna för att se värdet av en interim lösning.

Läs mer
2 personer med dator i knät i soffa
  • Chefsrekrytering
  • Rekrytering
  • Sälj
Rekrytera säljchef – så får du rätt matchning

Det räcker inte bara med att rekrytera en bra säljchef. Ni behöver rekrytera en säljchef som är bra för just ert företag och era mål. Ni behöver utöver kompetens och erfarenhet även se till viktiga faktorer som kulturell matchning, potential, egenskaper som passar för era mål m.m. Här presenterar vi rekryteringstipsen som hjälper er att hitta rätt säljchef för just er verksamhet.

Läs mer