Kunskapsbank
Ta del av guider och artiklar
Här kan du hitta insikter, nyheter, guider och artiklar för dig som är verksam inom försäljning, marknadsföring och ledarskap.

- Headhunting
- Rekrytering
Vägen till en lyckad interim rekrytering – så hittar ni rätt kompetens

NYHETSBREV
Vill du ha senaste insikterna och trenderna inom sälj och marknad?

- Closers
- Sälj
Förfina din säljpitch och avsluta året på topp
Även om året snart är över, behöver inte dina möjligheter till att lyckas med några avslutande affärer vara det. Årets sista månad är ett unikt tillfälle att bearbeta potentiella kunder, då många företag har resurser kvar i sin budget och därför är i ett bra läge att köpa. Så här anpassar du din säljpitch för att väcka intresse, navigera företagens beslutsprocess och övertyga till investering i ditt erbjudande. Du säkrar några sista affärer, och kan lägga ett framgångsrikt år bakom dig.

- Closers
- Marknadsföring
Strategierna för demand generation
Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

- Closers
- Marknadsföring
- Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen
Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

- Closers
- Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B
Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

- Closers
- Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef
I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

- Closers
- Marknadsföring
Skillnaden mellan demand generation och lead generation
Demand generation har som uppgift att utbilda och engagera för att skapa medvetenhet och efterfrågan. Lead generation har som uppgift att skapa bra leads. Trots att de båda rollerna skiljer sig åt på många sätt, vet en framgångsrik marknadsavdelning att de också hänger ihop och behöver samverka för att öka försäljningen. Vad skiljer demand och lead generation åt? Vad har de gemensamt? Och hur får du dem att samverka för att öka tillväxten?

- Closers
Hjälp att nå rätt kund med rätt budskap genom kvantitativ och kvalitativ analys
Kvantitativ analys kan berätta vilka dina bästa kunder är. Kvalitativ analys kan i
sin tur berätta varför de är det, och vad de främst behöver. Genom att nyttja de här två metoderna tillsammans kan du förstå och nå era mest värdefulla kunder på ett mer anpassat och sofistikerat sätt. Så här samlar du in den data du behöver för att få en djupare förståelse för era idealkunders behov och utmaningar samt hur ni kan lösa deras problem. Kvantitativ och kvalitativ analys ger dig insikterna som behövs för att öka både konvertering och försäljning.

- Closers
- Marknadsföring
Fem avgörande egenskaper hos en marknadschef inom B2B
Dagens marknadschef behöver ha många strängar på sin lyra för att kunna hänga med i den snabba utvecklingen och skapa nya marknadsföringsstrategier som verkligen ger resultat. Så här ser de främsta utmaningarna ut för den moderna marknadschefen, och de här egenskaperna behövs för att kunna möta dem och nå nya framgångar. Det krävs allt från digital intelligens till ödmjukhet och avdelningsöverskridande strategier.

- Closers
- Headhunting
- Rekrytering
EKEN Financings unika idé fick toppkandidaterna att våga bryta upp från sina trygga tjänster
Hur lyckas ett startup-bolag med en ny och unik affärsidé attrahera den speciella kompetens som krävs för att lyfta? EKEN Financing erbjuder bolag att investera i högkvalitativa kolkrediter i svensk skog med omedelbar klimateffekt. En tjänst som kräver en unik affärskompetens där både skogskunskaper, trovärdighet och entreprenörskap väger tungt. Med Closers hjälp lyckades EKEN Financing inte bara hitta precis rätt kandidater. De lyckades även attrahera dem att gå från trygga anställningar till att våga ta sig an en startup med alla risker det kan innebära. Så här gick det till.

- Closers
- Sälj
Tiden som säljaren pratar som framgångsfaktor
Tala är silver, tiga är guld. I varje fall när det kommer till säljsamtal. Undersökningar visar att de bäst presterande säljarna medvetet lyssnar mer än de pratar. Det hjälper dem både att bygga upp en god relation samtidigt som de förstår kunden bättre. Här får du veta mer om hur aktivt lyssnande och 53:47 regeln hjälper dig till lyckade och effektiva säljsamtal, som kan leda till konvertering och fler affärer.

- Closers
- Sälj
Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång
AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Så här kan du som säljare använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

- Closers
- Marknadsföring
Demand generation – de nya rollerna i marknadsteamet
För att kunna fånga dagens medvetna köpare så tidigt som möjligt, behöver marknad kunna skapa medvetenhet och efterfrågan genom hela köpresan. Demand generation är marknadsteamets nya roll som är med under hela cykeln och som använder olika metoder för att driva både intresse och tillväxt. Så här fungerar den nya rollen, och så vet du om det är vad du behöver för att få fler affärer.